Programplaner og emneplaner - Student
SIBYO6100 Sirkulær Bygningsforvaltning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Circular estate management
- Studieprogram
-
Sirkulær Bygningsforvaltning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.
Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.
Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.
Anbefalte forkunnskaper
The work and teaching methods include flipped classroom, lectures, seminars, skills training and self-study. In seminars, the students work in groups.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
- konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
- tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
- gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
- FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
- samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
- ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
- gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
- identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
- kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
- • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.
Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Innlevering av 3 skriftlige arbeidskrav (700-1400 ord)
Vurdering og eksamen
Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750-2100 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500-4200 ord i tillegg til evt appendiks).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Language of instruction: Norwegian
The pharmacology course deals with drugs’ mechanisms of action and effects on the body (pharmacodynamics) and with what happens to a drug from when it enters the body until it has left it (pharmacokinetics). The course covers the most important groups of pharmaceuticals, including contrast agents used for diagnostic imaging examinations and treatment, the administration of drugs, including calculations, management and documentation, as well as applicable laws and regulations.
Sensorordning
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain different forms of medication, routes of administration, pharmacokinetics and pharmacodynamics
- refer to relevant legislation and regulations for medication management, including guidelines for documentation, handling of non-conformities and disposal
- describe important drugs in relation to diagnostic imaging and treatment
- describe the key concepts in drug calculations
Skills
The student can
- carry out independent and faultless calculations of drug dosages, quantities and strengths for different routes of administration
- use international standards and systems of units in drug calculations
- calculate injection and infusion rates (drops/min and ml/hr)
- assess and check both their own and other people's calculations
General competence
The student can
- provide accurate medication information to healthcare professionals, patients, and next of kin, as well as identify risk factors associated with the use of contrast agents and other relevant medications.