Programplaner og emneplaner - Student
SIBYO6100 Circular estate management Course description
- Course name in Norwegian
- Sirkulær Bygningsforvaltning
- Study programme
-
Circular estate management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Denne videreutdanningen gir en bred innføring i livsløpsplanlegging av bærekraftig nybygging, ombygging og oppgradering. Livsløpsplanlegging i byggeprosjekter omhandler prinsipper og prosedyrer for utførelse og forvaltning av bygningers varighet.
Emnet svarer på byggenæringens etterspørsel etter mer kunnskap om potensial for ombruk gjennom ombygging / transformasjon av bygg og gjenbruk av byggematerialer, noe som er viktig i forbindelse med det grønne skiftet. Emnet gir innsikt i tekniske-, miljømessige-, økonomiske- og sosiale aspekter i byggeprosjekter.
Den teknologiske utviklingen skjer raskt og det kommer stadig nye regler, direktiver og standarder samt politiske målsettinger som krever mer kunnskap om bærekraftig design og oppgradering av eksisterende bygg. Dette studiet formidler kunnskap om relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning.
Recommended preliminary courses
Det er en fordel å ha:
- 2-årig fagskole innen elektro, bygg eller klima, energi og miljø i bygg (KEM) eller utdanning som arkitekter, ingeniører, eiendomsforvaltere, fagskolelærerutdanning m.m
-2 års arbeidserfaring og innsikt i eiendomsforvaltning
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningspolitiske mål, lover, relevante direktiver og standarder
- konsekvensene og nytteverdien av tilpasningsdyktighet i livsløpsplanlegging og bærekraftig oppgradering
- tidligere byggemetoder som grunnlag for egenskapsanalyser og derved potensial for bærekraftig ombygging / transformasjon
- gjennomføringsmodeller for nybygging, ombygging og oppgradering
- FDVUS-begrepet (Forvaltning, Drift, Vedlikehold, Utvikling og Service) og hvordan dette har betydning for bærekraft og livsløpsanalyser, deriblant komponentenes levetider finansierings- og investeringsmodeller for livsløpsplanlegging, og forstå hvordan disse kan påvirke beslutningsprosesser
- samfunnsmessige aspekter ved livsløpsplanlegging, og kunne ta hensyn til disse i beslutningsprosesser
- ledelsen av ombyggingsprosjekter, deriblant tekniske-, miljømessige- og sosiale aspekter
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere og vurdere riktig strategi for bærekraftig materialbruk og ressursforvaltning i byggeprosjekter
- gjennomføre tilstandsvurdering av bygninger i tråd med standardisert metodikk ved å ta i bruk relevante norske og internasjonale standarder (teknisk tilstand, tilpasningsdyktighet, brukbarhet, energieffektivisering, livsløpskostnader, klimaavtrykk mm)
- identifisere risikoene, og anvende metoder for risikovurdering og -håndtering knyttet til livsløpsplanlegging
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante problemstillinger innenfor bærekraftig byggforvaltning
- kjenner til nytenking og innovasjon av relevans for byggeprosjekter • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med krav og retningslinjer
- • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- • kan tilrettelegge for godt tverrfaglig samarbeid
Teaching and learning methods
Fysiske samlinger på campus i Oslo på 2 dager hver, i tillegg til 2 digitale samlinger med organisert undervisning der det også vil bli gjort opptak som legges ut til deltakerne i læringsplattformen, og som vil være tilgjengelig i hele undervisningsperioden.
Samlingene er en blanding av forelesninger (inkludert eksperter fra næringslivet), og veiledet arbeid i grupper.
Course requirements
Innlevering av 3 skriftlige arbeidskrav (700-1400 ord)
Assessment
Innlevering av skriftlig prosjektoppgave, enten individuell (1750-2100 ord i tillegg til evt appendiks) eller i gruppe på 2 personer (3500-4200 ord i tillegg til evt appendiks).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
No requirements over and above the admission requirements.
Examiners
After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- explain what a thermodynamic system is and can determine whether a system is isolated, closed or open.
- explain what is meant by work, heat and internal energy in thermodynamics.
- explain the content of the 1st and 2nd Law of Thermodynamics.
- explain the difference between reversible and irreversible processes.
- explain what entropy is a measure of.
- utilize the properties of state functions (eg enthalpy, entropy and internal energy) in calculations.
- explain what is meant by a thermal power machine in thermodynamics and know the examples of heat engines from daily life.
- explain the behavior of heat pumps down to component level.
- explain the term humidity, including specific and absolute humidity.
- reproduce and explain the contents of the phase diagram.
- explain how the Mollier diagram is used.
- describe phase transitions.
Skills
The student can:
- calculate the energy transferred between the system and the environment in reversible and irreversible processes, e.g. in terms of work and heat.
- use equations of state in calculations
- calculate entropy differences for reversible and irreversible processes, e.g. in a heat pump.
- calculate the efficiency of heat engines, power factor for cooling machines and COP for heat pumps.
- calculate relative and absolute humidity.
- determine the dew point when calculating and using the Mollier chart.
General competence
The student can:
- identify issues where thermodynamics can be used.
- evaluate the quality of their own and others' work within thermodynamics.
- communicate in an academically correct and precise manner about thermodynamic issues.