Programplaner og emneplaner - Student
SFV4900 Dømmekraft, makt og etikk i sosialfaglig praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Judgement, Power and Ethics in Social Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.
Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?
Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.
Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- a deep understanding of the interplay between human rights and social sustainability, particularly through the lens of social work within social and political orders.
- comprehensive knowledge of the Universal Declaration of Human Rights and its significance in shaping fundamental human rights protections.
- insight into how social, cultural, and political dimensions of solidarity and rights influence rights-based social work practices.
- an understanding of the roles of child protection, children's rights, extremism, social exclusion, and nation-states' obligations toward human rights across different state models, with a focus on the Nordic welfare state's approach.
Skills
The student can
- critically analyze and assess the sustainability of social orders and the extent to which public service practices contribute to solidarity and trust.
- evaluate the effectiveness of social work practices in upholding human rights and fostering sustainable intersubjective trust.
- design rights-based practices in social work that align with various approaches to sustainability.
- discuss and compare the implementation of human rights principles across different countries, considering normative and constitutional constraints within the democratic rule of law.
General competence
The student can
- develop a critical understanding of the role of trust and solidarity in sustaining social and political orders.
- engage in informed discussions on sustainable social work practices and the integration of human rights perspectives in social work research and policy development.
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching takes place with in-person attendance on campus, and the course is organised into a series of lectures and discussions. Lectures are given by the course lecturers. Key to the lecture form are discussions and an academic culture.The lectures and curriculum spans six sessions, each four hours long, and is designed to explore the complex interplay between international human rights, social work, and social policy, particularly in sustaining social and political orders.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
No coursework requirements or obligatory activities
Vurdering og eksamen
The exam in the course is an individual oral exam. Each candidate has 30 minutes for the oral examination.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Hilde A. Aamodt og Marianne Buen Sommerfeldt