EPN

SFV4800 Forberedelse til masteroppgaven - kvantitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis Preparation Workshop - Quantitative Methods
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterprogram i sosialfag / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

SFV4800 "Anvendt analyseverksted- ungdata" er et tverrfaglig masteremne som knytter forskning, undervisning og praksisfeltet sammen, og som gir studenter mulighet til å arbeide med «ferske» kvantitative data. I dette emnet vil det være hovedvekt på Ungdataundersøkelsene til NOVA, men det er fullt mulig for studenter å jobbe med andre datasett de ønsker å benytte i sin masteroppgave. 

 

Studentene som tar emnet «Anvendt analyseverksted - Ungdata» får mulighet til å praktisere kunnskap i kvantitativ metode på «ferske» data om blant annet ungdoms livssituasjon og levekår, de lærer å koble empiriske analyser med tematisk kunnskap, får kontakt med et forskningsmiljø ved seksjon for ungdomsforskning ved NOVA og får erfare den praktiske nytten av kvantitativ metodekunnskap.

 

Emnet er et samarbeid mellom Institutt for sosialfag ved Fakultet for samfunnsvitenskap og forskningsinstituttet NOVA, men er åpent for masterstudenter på andre fakultet ved OsloMet - storbyuniversitet og studenter ved andre utdanningsinstitusjoner som oppfyller kravene for deltagelse. Det legges særlig vekt på at studentene skal få fordypet kunnskap om det metodiske håndverket gjennom å omsette egne forskningsspørsmål til problemstillinger som kan analyseres med kvantitative data, selvstendig tilrettelegging av kvantitative data, gjennomføring og fortolkning av tilhørende analyser i SPSS.

Forkunnskapskrav

For masterstudenter fra Master i sosialfag må emnet SFF4100 / SFF4110 være gjennomført og bestått for opptak til «Anvendt analyseverksted - Ungdata». Søkere fra andre masterstudier må ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om ulike kvantitative analyseformer og praktisk gjennomføring av kvantitative analyser i SPSS
  • fordypet kjennskap til et verktøy som brukes i planlegging av ungdomsarbeidet i de fleste norske kommuner
  • spesialisert kunnskap om sentrale ungdomssosiologiske begreper som identitet, individualisering, forhandling, samt kunnskap om fritid og familieliv, utdanning og sosial ulikhet, helse og risiko.
  • fordypet innsikt i historiske utviklingstrekk og debatter om hvordan ungdomstiden har endret seg de senere årene

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide selvstendig med tilrettelegging, analyse og fortolkning av kvantitative data
  • analysere empirisk forskning om ungdom basert på kvantitative data
  • forstå kvantitative forskningsartikler og tolke tabeller

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kople teorier om ungdom og kvantitativ metode på en adekvat måte
  • gjennomføre, anvende og formidle kvantitativ forskning til praksisfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av forelesninger, seminarundervising, og gruppeveiledning, totalt ca. 24 timer. Hovedvekten ligger på studentaktiv undervisning i verkstedsform. Samarbeidet med kommunen beregnes til totalt fire undervisningstimer. I tillegg kommer obligatoriske møter med praksisfeltet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det skal gjennomføres et planleggingsmøte med de kommunale samarbeidspartnerne i praksisfeltet ved oppstart av emnet. Fordi SFV4800 favner bredt tematisk er flere kommunale sektorer ofte involvert i etterarbeidet med undersøkelsene. Vanlige samarbeidspartnere vil tilhøre sektorer for helse og omsorg, skole og opplæring, sosiale tjenester, politi og forebyggende tjenester.

Arbeidet organiseres slik at hver kommune inngår et samarbeid med 4-5 studenter som veiledes av én forskningsveileder. Hver student skal i samarbeid med kommunen og forskningsveileder velge ut et tematisk avgrenset område som de ønsker å se nærmere på.

Planleggingsmøtet må være gjennomført før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Vurdering og eksamen

En individuell skriftlig rapport. Rapporten skal utgjøre 10 sider (+/- ti prosent) inkludert figurer og tabeller. Rapporten skal gjøre bruk av pensumstoffet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Opptakskrav

Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

Opptakskrav: Opptak til et masterstudium og ha fullført og bestått kvantitativ metode på minimum 5 stp.