Programplaner og emneplaner - Student
SFV4500 Anvendt analyseverksted - kvalitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied analyses workshop - qualitative method
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal levere et individuelt skriftlig arbeidskrav på ti til tolv sider om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Forkunnskapskrav
Studentene skal ha 7 dagers individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider +/- 10 %.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har innsikt i
- ulike tekstanalytiske tradisjoner
- ulike teorier om makt og språk
- ulike tekstsjangre med betydning for velferdssamfunnet
Ferdigheter
Kandidaten kan selvstendig
- diskutere anvendeligheten av ulike tekstanalytiske metoder
- analysere ulike velferdstekster
- reflektere over språk og tekst som maktfaktorer innenfor velferdssamfunnet og i eget arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger og praktisk analysearbeid i grupper og gjennom plenumsdiskusjoner. Studenten får et reflektert forhold til analyseredskapene gjennom selvstendig arbeid med ulike typer tekster.I
Det praktiske analysearbeidet foregår i form av to skriveseminar. I forkant av første seminar leverer studenten inn et førsteutkast til essay. Det gis tilbakemelding fra seminaransvarlig på første seminar. I forkant av andre seminar leverer studenten et bearbeidet utkast av eget essay, og leser to medstudenters førsteutkast. På det andre seminaret skal studenten gi skriftlige og muntlige opponentkommentarer på disse. For å få opponentkommentarer og tilbakemelding fra seminarleder, forutsettes deltakelse i begge seminar
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle besvarelser.
Vurdering og eksamen
May-Britt Solem
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av essayene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå innenfor de ulike karakteruttrykkene.
Emneansvarlig
Marit Haldar