EPN-V2

SFV4500 Anvendt analyseverksted - kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied analyses workshop - qualitative method
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag
Masterprogram i sosialfag
Enkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfag
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om språkets makt i offentlige tekster som sirkulerer mellom profesjonelle og brukere i velferdsstaten. Velferdsstaten virker og eksisterer gjennom tekster. Tekster så forskjellige som NOUer, journaler, stortingsmeldinger, nyhetsreportasjer og møtereferater bidrar til å forme politikk og påvirker viktige beslutningsprosesser. Hvordan en «klient», «bruker», «pasient» eller «beboer» fremstilles i en journal kan få avgjørende betydning for personens videre liv. Emnet fokuserer på språk som en maktfaktor i velferdsstaten og i møte med den enkelte klient.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har innsikt i

  • ulike tekstanalytiske tradisjoner
  • ulike teorier om makt og språk
  • ulike tekstsjangre med betydning for velferdssamfunnet

Ferdigheter

Kandidaten kan selvstendig

  • diskutere anvendeligheten av ulike tekstanalytiske metoder
  • analysere ulike velferdstekster
  • reflektere over språk og tekst som maktfaktorer innenfor velferdssamfunnet og i eget arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er lagt opp med en kombinasjon av forelesninger og praktisk analysearbeid i grupper og gjennom plenumsdiskusjoner. Studenten får et reflektert forhold til analyseredskapene gjennom selvstendig arbeid med ulike typer tekster.I

Det praktiske analysearbeidet foregår i form av to skriveseminar. I forkant av første seminar leverer studenten inn et førsteutkast til essay. Det gis tilbakemelding fra seminaransvarlig på første seminar. I forkant av andre seminar leverer studenten et bearbeidet utkast av eget essay, og leser to medstudenters førsteutkast. På det andre seminaret skal studenten gi skriftlige og muntlige opponentkommentarer på disse. For å få opponentkommentarer og tilbakemelding fra seminarleder, forutsettes deltakelse i begge seminar

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The; project; assignment; deals; with; complex; engineering; issues; within; the; field; of; structural; engineering and building technology. The special topics of the assignment are customised in accordance with the focus research area (PhD subject area) of the PhD students. The selected project gives the students experience in applying the theoretical knowledge, scientific methods and suitable simulation, analysis and design tools for solving complex engineering problems.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Vurdering og eksamen

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

On successful completion of the course, the student:

  • is at the forefront of knowledge within the topic of his/her engineering project.
  • has a profound understanding of the state-of-the-art and the latest developments in the professional engineering field relevant to his/her doctoral thesis.
  • can apply the theories, methods and processes in scholarly projects as well as in professional engineering projects specific to his/her field of engineering.

Skills:

On successful completion of the course, the student can:

  • apply theoretical knowledge, scientific methods and simulation tools suitable for solving complex civil engineering problems.
  • deal with complex professional issues with an academic approach and reflect critically on established knowledge and practice within the research field of the project.
  • plan and conduct scholarly work within the topic of his/her the engineering project.
  • analyse existing theories, methods and standardised solutions on practical and theoretical engineering problems.

General competence:

On successful completion of the course, the student can:

  • apply his/her knowledge and skills to carrying out advanced tasks and projects.
  • communicate issues, analyses and solutions to both specialists and non-specialists.
  • assess the need for, and initiate innovation in his/her field of expertise.

Hjelpemidler ved eksamen

Seminars, project assignment (scholarly work), scientific report and oral presentation.

Vurderingsuttrykk

None.

Sensorordning

A project assignment and an oral presentation.

Both exams must be passed in order to pass the course.

The oral exam cannot be appealed.

Emneansvarlig

All aids are permitted.