Arbeid med IT-systemer
På grunn av arbeid med IT-systemer kan du oppleve ustabilitet i tilganger til OsloMet sine systemer og tjenester i perioden 24.-26. mars. Sjekk driftsmeldingene for oppdateringer.
På grunn av arbeid med IT-systemer kan du oppleve ustabilitet i tilganger til OsloMet sine systemer og tjenester i perioden 24.-26. mars. Sjekk driftsmeldingene for oppdateringer.
Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert praksis og politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, kausale slutninger m.m.
Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.
Ingen forkunnskapskrav
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
Ferdigheter
Studenten kan
Generell kompetanse
Studenten har
Undervisningen foregår gjennom forelesninger, e-forelesninger, veiledning og kollokviegrupper.
Studenten skal levere fire essays á 500 ord (+-10%). Essayene skal drøfte ulike sider ved pensum og evt. også trekke inn eget masterprosjekt eller relevante eksempler på forskning. Det blir gitt en liste over mulige tema for essay når emnet starter.
Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang (pr. essay). Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig skoleeksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.
Gradert skala A-F.
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Dag Jenssen
Jorunn Vindegg