EPN

SFF5000 Vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Social Science
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandling / Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid / Masterprogram i sosialfag / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, objektivitet, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, bruk av modeller og kausale slutninger.                                                

Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
  • avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
  • avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
  • analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
  • vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
  • utforme en epistemologisk konsistent analysestrategi

 

Generell kompetanse

Studenten har

  • grundig forståelse av forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
  • godt utviklet evne til å stille spørsmål ved grunnlaget for forskningsresultater.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen skjer gjennom forelesninger, e-forelesninger, veiledning og kollokviegrupper. Veiledning er knyttet til arbeidskravet. Kollokviegrupper er diskusjonsgrupper med tanke på eksamen. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal skrive en semesteroppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan være enten a) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse av minst ett forskningscase som er relevant for planlagt mastergradsprosjekt, eller b) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse og vurdering av eget mastergradsprosjekt - forutsetningen er at mastergradsprosjektet er tilstrekkelig definert -, eller c) en drøfting av begreper, teorier eller problemstillinger fra pensumlitteraturen med henvisning til eksempler fra samfunnsforskning eller sosialfaglig praksis. Utgangspunktet for semesteroppgaven skal godkjennes av faglærer.                                               

Dersom den ferdigstilte semesteroppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang. Semesteroppgaven må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen. 

Vurderingsuttrykk

En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.

Emneansvarlig