Programplaner og emneplaner - Student
SFF5000 Philosophy of Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesElective modules, Master Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, objektivitet, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, bruk av modeller og kausale slutninger.
Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
- inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
- avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
- avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
- analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
- vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
- utforme en epistemologisk konsistent analysestrategi
Generell kompetanse
Studenten har
- grundig forståelse av forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
- godt utviklet evne til å stille spørsmål ved grunnlaget for forskningsresultater.
Teaching and learning methods
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger og seminarundervisning. Seminarene organiseres for å bistå studentene med veiledning i skriving av semesteroppgaven, som er et arbeidskrav.
Course requirements
Studenten skal skrive en semesteroppgave på 2500 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan være enten a) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse av minst ett forskningscase som er relevant for planlagt mastergradsprosjekt, eller b) en pensumrelatert vitenskapsteoretisk analyse og vurdering av eget mastergradsprosjekt - forutsetningen er at mastergradsprosjektet er tilstrekkelig definert -, eller c) en drøfting av begreper, teorier eller problemstillinger fra pensumlitteraturen med henvisning til eksempler fra samfunnsforskning eller sosialfaglig praksis. Utgangspunktet for semesteroppgaven skal godkjennes av faglærer.
Dersom den ferdigstilte semesteroppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang. Semesteroppgaven må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
Assessment
Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig eksamen under tilsyn.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.
Grading scale
En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.