Programplaner og emneplaner - Student
SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative research methods and designs
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
Emnet omfatter ulike tradisjoner og teoretiske forankringer for kunnskapsproduksjon innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, analyseperspektiver, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.
Emnet inkluderer øvelse i å utforme en forskbar problemstilling, produksjon og bearbeidelse av et empirisk materiale, analyse og formidling av resultater fra en kvalitativ studie.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, herunder intervjumetoder, observasjonsmetoder og bruk av foreliggende kilder
- inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative forskningstradisjoner
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om forskningsetiske sider ved bruk av kvalitative forskningsmetoder
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metodevalg
- planlegge og gjennomføre datainnsamling ved bruk av ulike kvalitative forskningsmetoder
- vurdere forskningsetiske spørsmål knyttet til bruk av ulike kvalitative forskningsmetoder
- analysere et kvalitativt datamateriale og anvende teori som verktøy i analysen
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
- kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kjenner til og kan forholde seg til forskningsetiske forskrifter
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet veksler mellom forelesninger og seminarer, og det forutsettes stor grad av studentaktivitet.
Studentene deles inn i grupper som arbeider sammen med øvelser gjennom hele emnet. Det er disse gruppene som også presenterer arbeidskravet sammen.
Gruppene deltar i lærerstyrte seminarer. Her får de opplæring og veiledning gjennom prosjektarbeidet. Ut over disse seminarene har gruppene selv ansvar for egen prosjektstyring, inkludert fordeling av arbeidet mellom gruppens medlemmer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Studenten må ha bidratt til sin gruppe og alle i gruppen må gå god for at alle har deltatt og bidratt. Gruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig presentasjon i den siste uken av emnet. Arbeidskravet består av en refleksjon over metodiske valg i prosjektdesignet.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen.
Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Emneansvarlig
Randi Wærdahl og Erik Børve Rasmussen