EPN-V2

SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan

  • Innledning

    Emnet omfatter ulike tradisjoner og teoretiske forankringer for kunnskapsproduksjon innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, analyseperspektiver, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

    Emnet inkluderer øvelse i å utforme en forskbar problemstilling, produksjon og bearbeidelse av et empirisk materiale, analyse og formidling av resultater fra en kvalitativ studie.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • avansert kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, herunder intervjumetoder, observasjonsmetoder og bruk av foreliggende kilder 
    • inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse 
    • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative forskningstradisjoner 
    • avansert kunnskap om formidling av resultater
    • inngående kunnskap om forskningsetiske sider ved bruk av kvalitative forskningsmetoder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metodevalg
    • planlegge og gjennomføre datainnsamling ved bruk av ulike kvalitative forskningsmetoder
    • vurdere forskningsetiske spørsmål knyttet til bruk av ulike kvalitative forskningsmetoder
    • analysere et kvalitativt datamateriale og anvende teori som verktøy i analysen
    • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk 
    • kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
    • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
    • kjenner til og kan forholde seg til forskningsetiske forskrifter 

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet veksler mellom forelesninger og seminarer, og det forutsettes stor grad av studentaktivitet.

    Studentene deles inn i grupper som arbeider sammen med øvelser gjennom hele emnet. Det er disse gruppene som også presenterer arbeidskravet sammen.

    Gruppene deltar i lærerstyrte seminarer. Her får de opplæring og veiledning gjennom prosjektarbeidet. Ut over disse seminarene har gruppene selv ansvar for egen prosjektstyring, inkludert fordeling av arbeidet mellom gruppens medlemmer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten må ha bidratt til sin gruppe og alle i gruppen må gå god for at alle har deltatt og bidratt. Gruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig presentasjon i den siste uken av emnet. Arbeidskravet består av en refleksjon over metodiske valg i prosjektdesignet.

    Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen.

    Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Randi Wærdahl og Erik Børve Rasmussen