Programplaner og emneplaner - Student
SFF4000 Theories of Social Science Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelige teorier for sosialfag
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
-
-
Introduction
Emnet tar utgangspunkt i sosiale teorier som utfordrer de umiddelbare og gjengse måtene å forstå menneskers handlinger og sosiale situasjoner på. Emnet fokuserer spesielt på "personen i situasjonen", som er en sentral definisjon i sosialt arbeids teori. Hva innebærer denne komplekse setningen? Hvor fri vilje har en person? Hvor mye betyr den strukturelle konteksten? Hva ligger i begrepet "sosial"? Emnet reflekterer over disse spørsmålene ved hjelp av mange ulike samfunnsfaglige teorier. Studentene skal i løpet av emnet tilegne seg kunnskap om og forståelse av ulike bidrag fra klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori som har særlig relevans for de ulike studieretningene i masterprogrammet i sosialfag.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike bidrag til klassisk og moderne samfunnsvitenskapelig teori
- kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver gir ulik forståelse av sosiale fenomener
- fordypet innsikt i teoretiske begreper som samfunn, individ, makt og stat
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og drøfte sosiale fenomener i lys av samfunnsvitenskapelige begreper og teorier
- anvende perspektiver og teoretiske begreper om samfunnet i egne faglige arbeider
- anvende både primær- og sekundærlitteratur innen emnet
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskap som produseres
- forstå hvilken rolle ulike ideologier kan ha på spesifikke kunnskapsfelt
- gjenkjenne ulike samfunnsteorier og forstå hvordan de problematiserer sosiale fenomener på ulike måter
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og frivillige kollokvier. Det anbefales at studentene deltar i kollokvium.
-
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
-
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell seks-timers skriftlig skoleeksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
-
Grading scale
This course adopts a basis and critical perspective of Needs Led Research. The process linked to the first step in the research pathway dealing with the identification and prioritization of research issues. Needs Led Research is characterized by two parallel processes; user involvement and identification and verification of evidence gaps by systematic searches in databases.
User involvement is characterized by processes in which users/stakeholders (eg patients, relatives, health workers) suggest, discuss, prioritize and agree on research questions they consider important. Several framework and methodologies for user involvement in research exist, of which the most relevant ones will be focused on in this course.
Identification and verification of evidence gaps, being the core of evidence-based research, is based on a systematic and transparent review of existing research in order to guide new studies in answering relevant and valid research questions. The course will focus on how to identify, verify and document evidence gaps by systematically searching the existing evidence.
The course will be run as a five-day course over a period of three months.
-
Examiners
Admission requirements
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
-
Course contact person
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and competence:
Knowledge
The PhD candidate:
- has an outstanding insight into the most relevant methodologies for user involvement in decision-making processes for identifying relevant research questions
- is at the forefront of knowledge about how to identify and verify evidence gap.
Skills
The PhD candidate can:
- identify, facilitate and use the most suitable methodology in which users/stakeholders suggest, discuss, prioritize and agree on research questions they consider important, in a given context/study
- identify, verify and document evidence gaps by systematically searching the existing evidence, that is, conducting literature searches and selecting relevant and high-quality articles
General competence
The PhD candidate can:
- utilize processes for user involvement, as well as identification and verification of evidence gaps, in order to identify relevant and unanswered research questions.
- facilitate Needs Led Research in close collaboration with the relevant field of practice
- develop project management and communication skills.