Programplaner og emneplaner - Student
SFBPRAK Masterklinikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training in Family Therapy
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2026/2027
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Emnet er todelt; prakisutplassering hvor studenten gjennom veiledet praksis skal øve seg som familieterapeut, og workshops som består av undervisning og ferdighetstrening knyttet til de ulike familieterapeutiske tilnærmingene og klinisk kompleksitet. Oppstart av emnet er i andre semester og avsluttes med eksamen i sjette semester. Praksisperioden er på totalt 300 timer, og gjennomføres i fjerde og femte semester, hver på 150 timer.
Presentasjon av de ulike familieterapeutiske tilnærminger og øvelser i praktiseringen av disse står sentralt. I praksisutplassering skal studenten trene på utøvelsen av familieterapeutiske tilnærminger i endringsarbeid med familier under veiledning av erfarne familieterapeuter. Studenten arbeider gjennom hele emnet med å integrere personlig profesjonell utvikling (PPU) gjennom kombinasjonen av teori, familieterapeutiske tilnærminger, forskningsbasert kunnskap og erfaringer fra praksisfeltet.
Undervisningsspråk er norsk.
Politiattest
Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til Forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.
-
Forkunnskapskrav
Emnene SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse og SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge må være bestått før studenten kan utplasseres i praksis.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om familieterapifeltet og sentrale familieterapeutiske tilnærminger
- inngående forståelse om hva som virker i familieterapi - herunder evidensbasert praksis
- inngående kunnskap om hvordan det personlige og profesjonelle gjensidig påvirker hverandre, og konsekvenser av slik kunnskap for forståelse av seg selv i relasjon til andre i sin profesjonelle praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende presenterte perspektiver, familieterapeutiske tilnærminger og praktiske ferdigheter i endringsarbeid
- delta i familiearbeid - herunder i ulike terapeutiske posisjoner, både som som hovedterapeut, co-terapeut og reflektør
- arbeide med kompleks problematikk i familier
- samarbeide tverrfaglig og ivareta brukermedvirkning og klientperspektiv i familiearbeidet
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide endringsorientert gjennom å anvende ulike sentrale familieterapeutiske tilnærminger i møte med familier, enkeltindivider, samt i konsultasjon, veiledning og undervisning
- reflektere over etiske spørsmål og handle etter etiske prinsipper i arbeidet med familier
- reflektere over eget terapeutisk ståsted og ha bevissthet om betydningen av det personlige aspektet i relasjonelle møter med andre i en profesjonell sammenheng
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet veksler mellom ulike undervisningsformer, herunder forelesninger, workshops, gruppearbeid, veiledning på OsloMet, samt veiledet praksis. Det blir organisert obligatoriske kollokviegrupper som fungerer som selvdrevne veiledningsgrupper gjennom hele Masterklinikk-emnet.
Praksisperioden er på totalt 300 timer. Den er fordelt på 2 semestre (150 timer per semester), og lagt til fjerde og femte semester.
Praksis består av øvelser relatert til ulike aspekter ved familieterapeutisk arbeid på et godkjent praksissted, hvor hver student gjennomfører en individuell midtveissamtale med veileder hvert semester. Hvert praksissted organiserer praksis innenfor en felles progresjonsramme som er utarbeidet av OsloMet.
Fakultetet har ansvar for godkjenningen av praksissteder, oppfølging av praksisutplasseringen og endelig vurdering av studenten. Den kan foregå enten på en arbeidsplass studenten finner selv, på en arbeidsplass som fakultetet finner, eller på studentens egen arbeidsplass. Der studenten foreslår egen arbeidsplass, må det søkes til fakultetet, for å sikre god tilrettelegging. Dette for at tid avsatt til praksis ikke forstyrres av øvrige arbeidsforpliktelser i studentens opprinnelige arbeidskontrakt.
Kriterier til praksisutplasseringen
Arbeidsoppgaver i praksis
Studenten må i praksisperioden få mulighet til å øve på utførelse av familieterapi, og praksisstedet må tilby arbeidsoppgaver som åpner for dette.
Veiledning
Veileder må være familieterapeut eller psykolog med kompetanse og erfaring innen familieterapi. Veileder må tilby jevnlig veiledning med studenten.
Praksisstedet bør ha minst to ansatte som er familieterapeuter eller psykologer med kompetanse og erfaring innen familieterapi.
Praktisk gjennomføring
Praksis skal gjennomføres over to semestre.
Praksisstedet bør kunne tilby at timene fordeles med 150 timer per semester.
Praksisstedet bør sørge for at timene i praksis kan gjennomføres jevnt gjennom semestrene.
Praksis på egen arbeidsplass
Studenten må fristilles fra egne arbeidsoppgaver på hele dager det er praksis. Arbeidsoppgavene i praksis må ikke komme i konflikt eller overlappe med studentens ordinære arbeidsoppgaver. Praksisen skal foregå på en annen avdeling eller i et annet team, og da med en annen personalleder/teamleder enn den studentene har til daglig.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende fem arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Arbeidskrav 1. Individuell skriftlig oppgave
Studenten skal levere et skriftlig arbeid på 1100 ord (+/- 10 %). Oppgaven leveres før oppstart av praksis. Formålet med arbeidskravet er å gjøre seg kjent med innholdet i praksisheftet og oppgaver studenten kommer til å ha i praksis, samt igangsette refleksjoner over den nye rollen som familieterapeut.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan begynne sin praksisperiode. Det gis individuell tilbakemelding på arbeidskravet. Dersom den skriftlige oppgaven ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 2. Praksisperioden
Formålet med praksis er å øve på ulike aspekter ved familieterapeutisk arbeid. 300 timer praksis må være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen i emnet. Praksisveileder godkjenner timeantallet.
- Arbeidskrav 3. Tilstedeværelse i undervisning/workshops og PPU-grupper
Det er krav om obligatorisk fremmøte med minst 75 % deltagelse i undervisning/workshops og PPU-grupper. Har studenten fravær utover 25 % kan det ikke kompenseres med arbeidskrav, ettersom det skriftlige ikke kan erstatte læringen som skjer i workshops og PPU- grupper. Uten godkjenning av arbeidskrav 3, kan ikke studenten gå videre til neste studieår i masterklinikken eller framstille seg til eksamen.
- Arbeidskrav 4. Individuell praksisrapport
Studenten leverer en individuell praksisrapport på 8 sider (+/- 10 %) på slutten av praksisperioden. Formålet med praksisrapporten er å få studenten til å reflektere over egen læring og utvikling i rollen som familieterapeut. Praksisrapporten godkjennes og signeres av praksisveileder, og med dette bekreftes både utførte oppgaver og de gjennomførte 300 timene. Student skal også signere egen rapport. Praksisrapporten må være godkjent av emneansvarlige før studentens praksisperiode godkjennes. Dersom praksisrapporten ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Arbeidskrav 5. Individuelt refleksjonsnotat
Studenten leverer et individuelt refleksjonsnotat på 2 sider/ ca. 900 ord (+/- 10 %) om eget arbeid og utvikling gjennom selvdrevne veiledning og PPU grupper basert på egen loggføring gjennom hele perioden. Formålet med individuelt refleksjonsnotat er å få studenten til å bli oppmerksom på læringsprosessen med tanke på profesjonell og personlig utvikling. Refleksjonsnotatet leveres inn ved avslutning av emne Masterklinikk. Dersom refleksjonsnotatet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Studenten kan ikke framstilles til eksamen før disse arbeidskravene/obligatoriske aktivitetene er godkjent.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler: 1) en individuell mappeinnlevering og 2) en individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra praksis. Eksamensdelene vektes likt 50/50. Begge eksamensdelene må være bestått for å bestå emnet.
1) Mappeinnlevering
Tre arbeider leveres i ett dokument som skal inneholde følgene:
- En skriftlig presentasjon av filmopptaket. Presentasjonen skal være på 3/4 til 1 side.
- En ordrett utskrift (transkribering) av dialogen i filmklippet på 15 minutter.
- Et genogram (familie-tre) over familien. Dette kan tegnes på eget ark.
Mappen må være bestått for å kunne framstille seg til muntlig eksamen.
2) Muntlig eksamen
Muntlig eksamen har en varighet på ca. 1 time per kandidat, og inkluderer karakterfastsettelse og begrunnelse for karakteren. Eksaminasjonen tar utgangspunkt i mappeinnleveringen, filmopptaket fra praksis og pensum fra hele emne.
Den muntlige eksaminasjonen tar utgangspunkt i et 15 minutters utdrag fra et filmopptak fra studentens kliniske arbeid, der studenten er hoved-terapeut. Opptaket tas i siste termin av praksis. I familiesamtalen, som er filmet til eksamen, skal det være minst to generasjoner i familien tilstede. Filmopptaket tas med av kandidaten selv på kryptert minnepinne på eksamensdagen.
Ved stryk må studenten velge en annen sekvens av det allerede innleverte opptaket for ny eksaminering, samt levere inn ny mappe i tråd med det nye opptaket.
Dersom studenten ikke møter til muntlig eksamen grunnet sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn, kan samme opptak benyttes, samt allerede innleverte mappe, ved utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Transkript av filmklippet (uten egne notater).
-
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
-
Emneansvarlig
Alicja Olkowska og Astrid Christensen