EPN-V2

SFBPRA Practical Training in Family Therapy Course description

Course name in Norwegian
Masterklinikk
Study programme
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family Therapy
Master Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part time
Master in Programme Applied Social Sciences
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet
  • ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk
  • forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
  • rus og kjønn
  • konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien

Ferdigheter

Studenten kan

  • samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
  • vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
  • samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i feltet
  • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
  • reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet

Required preliminary courses

Emnet går over seks hele dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.

Learning outcomes

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister deltakerne retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Et individuelt arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen rus og avhengighet. Arbeidskravet skal ha et omfang på fire til seks sider og være innlevert før den siste samlingen. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det på nytt én gang.

Arbeidskravene må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldene regler.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt under eksamen. Fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving skal følges.

Assessment

Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Grading scale

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Examiners

  • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
  • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
  • Kvinner og rus.
  • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
  • Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
  • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

Course contact person

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

1.;;;;; Refleksjonsoppgave med bakgrunn i verktøyet Hjerte, hoder, hender kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: individuelt 1000 ord +/- 10% og i gruppe 1500 ord +/-10%.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med bruk av verktøyet Hjerte, hode og hender.

2.;;;;; Individuell oppgave med kartlegging og utvikling av egen dybdekompetanse med utgangspunkt i endringer i helse- og oppvekstyrkene. Arbeidsform: 3 dager praksis i tjenester/bedrifter. Dokumentasjon: Visuell framstilling av kartlegging samt utvikling og læring fra praksis. Omfang: 5 minutters film.

Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse for egen kompetanse og sine utviklingsbehov.

3.;;;;; Individuelt muntlig fremlegg - Studentgrandprix (maks 4 minutter). Innhold: Fritt valgt tema fra eget læringsarbeid og teori.

;;;;; Hensikten med arbeidskravet er erfaringsutveksling fra læringsarbeidet for

;;;;; medstudenter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.