EPN-V2

SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Basics in Systemic Perspectives
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten få innføring i grunnleggende begreper og sentrale teorier innen systemisk forståelse, systemteori og relasjonstenking som utgjør grunnlagsforståelsen for familieterapeuten. Både den kybernetiske grunnlagsforståelsen og den sosialkonstruksjonistiske forståelsen vil bli presentert. Studenten vil få innblikk i ulike teorier, perspektiver og begreper som knyttes opp mot familieterapeutiske tilnærminger og familieterapeutens praksisutøvelse, verdier og endringsteorier. Temaene kobles sammen med studentens personlige og profesjonelle erfaringer.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
  • inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som inngår i familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
  • inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
  • inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
  • analytisk oversikt over de ulike familieterapeutiske tilnærminger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende begreper og perspektiver fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i praksis
  • forstå skillet mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
  • kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
  • være bevisst sin egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, kollokviegrupper/studentdrevne veiledningsgrupper og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

The master’s thesis must be an independent and supervised research or development work.

The students choose their own thesis topics. Students can initiate theses based on their own academic background and interests. Theses relating to research projects at OsloMet or external Norwegian and foreign partner institutions may also be relevant.

Vurderingsuttrykk

The student must have passed all courses in the first year of study and the autumn semester in the second year before starting on the master’s thesis.

Sensorordning

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can acquire advanced knowledge in the subject area of the master’s thesis from relevant research and specialist literature
  • can explain the theoretical basis for the topic of the master’s thesis and for the methods included in the work
  • can critically evaluate previous research, existing theory and methods that form the basis for the research questions in the master’s thesis
  • can assess previous research as a basis for critically evaluating their own results

Skills

The student

  • can develop a project description for the master’s degree project under supervision and in line with research methods
  • can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
  • can explore methods, processes, calculations, analyses and examinations of relevance to the master’s thesis in an independent manner
  • can quality assure their own work
  • can present results in a scientific manner and discuss these in relation to previous research

General competence

The student

  • can apply research methods to new and unknown disciplines and formulate new research questions
  • can carry out critical analyses of and combine knowledge from different sources
  • can disseminate an extensive independent work, both orally and in writing, in accordance with applicable conventions for scientific reporting
  • can convey research results in both scientific and popular science form
  • can identify and discuss ethical issues in research in accordance with applicable laws and international conventions

Emneansvarlig

The thesis is written in a group of two students.

The students are required to draw up a project description with an associated progress plan. All project descriptions must be approved by the course coordinator within the given deadlines.

Each group of students will be assigned a supervisor for the master’s project. The supervisor may be internal or external to the organisation. Up to 25 hours of supervision is normally available per project. The scope will depend on the subject area and working methods concerned. The supervision is intended to ensure satisfactory work progress and quality. After the project description has been approved by the course coordinator, the students, main supervisor and any co-supervisors will enter into an agreement that regulates responsibilities and rights issues, time frames and availability. The thesis must include an appendix that documents each student’s contribution.

Students meet for seminars during the period they are working on the master’s thesis. The seminars give them an opportunity to share experience from their own project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic reasoning and convey constructive criticism. Presenting their work and receiving feedback from fellow students and teachers are important parts of the seminars. The seminars will be held digitally or through physical attendance on campus.

Detailed guidelines for the master’s thesis will be published on OsloMet’s learning platform.