Programplaner og emneplaner - Student
SFB4100 Systemisk grunnlagsforståelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basics in Systemic Perspectives
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt
Forkunnskapskrav
Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet
Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om teorier som er grunnlaget for systemisk og familieterapeutisk tenkning og praksis
- inngående kunnskap om enkelte vitenskapsteoretiske perspektiver som inngår i familieterapeutens tenkning og handlingsmåte
- inngående kunnskap om familieterapiens historie, utvikling, egenart og anvendelse
- inngående kunnskap om systemisk endringsteori og verdimessige premisser i familieterapi
- analytisk oversikt over de ulike familieterapeutiske tilnærminger
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende begreper og perspektiver fra den systemiske grunnlagsforståelsen på faglige problemstillinger man møter i praksis
- forstå skillet mellom det mekanistiske og systemiske paradigme, og reflektere over hvordan forståelse og handling som springer ut fra de to paradigmene virker inn på praksis og mellommenneskelige møter
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere faglige problemstillinger i lys av relevante systemteoretiske perspektiver og teorier
- kommunisere hvordan forståelse og handling forankret i den systemiske grunnlagsforståelsen virker inn på mellommenneskelige møter
- være bevisst sin egen rolle og posisjon i møte med brukere, grupper og samarbeidspartnere
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell seks-timers skriftlig skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Alicja Olkowska
Anita Sundnes