Programplaner og emneplaner - Student
SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandlingMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Anbefalte forkunnskaper
Forelesninger, læringsnotat og øvinger.
Forkunnskapskrav
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for programmering av applikasjoner for mobile enheter
- gjøre rede for ressurshåndtering og hvordan GUI løsninger tilpasses små formfaktorer
- gjøre rede for arkitektur, rammeverk og API-er på Android plattformen
- forklare hvordan wi-fi og lokasjonsbaserte tjenester kan utvikles
- forklare hvordan audio, video og kamera kan benyttes i mobile applikasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- designe og utvikle effektive brukergrensesnitt til mobile applikasjoner
- utvikle mobile applikasjoner med databasekoblinger i Android rammeverket med SQLite
- publisere den testede programvaren til en fysisk enhet
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell forståelse for utvikling av applikasjoner for mobile enheter
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger. Utviklingsarbeid individuelt eller i gruppe på to.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Eksamen høsten 2020:
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- to parprosjekter - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
- en individuell oppgave - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
[Eksamen tidligere]: Mappevurdering med følgende mappekrav:
- to individuelle eller parprosjekter - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
- en individuell oppgave - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskrav
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av eksamensbesvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til myndighetenes krav vedr. sikkerhet ved anlegg som omsetter energi
- forstår for sammenhengen mellom tekniske anlegg og den integrerte styring, regulering og overvåkning
- kjenner til algoritmene for den tradisjonelle reguleringen og prinsippene for moderne DDC regulatorer og PLS enheter.
- forstår pådragsorganer og aktuatorer
- kjenner til BUS systemer og de ulike nivåene i moderne byggautomasjon
- kjenner til bruken og omfanget av SD-anlegg
- kan vurdere anvendelsen av ulike alternativer til bygg automasjon ut fra økonomisk synspunkt
- forstår systemdefinisjon, delsystemer, systemgrenser, systemanalyse, enkel modellering og numeriske beregning
- forstår grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- prosjektere et feltbus anlegg
- programmere PLS/DDC anlegg
- programmere et enkelt HMI (Human-Machine Interface) system
- tegne og beskrive blokkdiagrammer for reguleringssløyfer og styrekretser
- tegne og beskrive styrings strategier for bygnigsautomasjon
- velge mellom ulike signaltyper ut fra nøyaktighetskrav og lokale hensyn
- foreta en generell og enkel stabilitetsanalyse av et reguleringssystem
- utøve faglig ledelse
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere omfang og kvalitetsnivå på byggautomasjonen i en bygning med energitekniske anlegg
- planlegge og gjennomføre et prosjekt der byggautomasjon inngår
- fungere som prosjektmedarbeider med hensyn til planlegging, bygging, og drift av byggautomasjon som er integrert i energitekniske anlegg