EPN-V2

SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan

  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærmingsperspektiver på familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system og/eller som en samling av individer med individuelle rettigheter. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene har

    • kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
    • inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
    • fordypet kunnskap om barn i familier, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
    • kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
    • analysere familier ut i fra ulike perspektiver
    • analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
    • analysere kompleksiteten i familieterapifeltet ved hjelp av ulike teoretiske tilnærminger
    • koble teoretisk kompetanse og erfaringer fra ulike praksissituasjoner

    Generell kunnskap

    Studentene kan

    • analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
    • tenke etisk når forskning formidles
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over syv dager med oppgitt tema på 10 sider (+/- ti prosent).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et utvalg på 25 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Randi Wærdahl