EPN-V2

SERNB3100 Ernæringspolitikk, prosjektplanlegging og evaluering Emneplan

Engelsk emnenavn
Nutrition Policy, Project Planning and Evaluation
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, studiegrupper og selvstudier. En del forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.

    Praksis

    Studentene har simulerings- og ferdighetstrening innen bruk av medisinsk teknisk utstyr, herunder blodtrykksapparat, stetoskop, bruk av elektrokardiogram (EKG) og monitoreringsutstyr for å kunne gjøre seg en oppfatning om pasientens fysiologiske tilstand.

  • Læringsutbytte

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
    • Minimum 80 prosent deltakelse på studiegrupper.
  • Innhold

    • helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
    • mat og ernæring som del av levekår
    • ernæringspolitikk
    • lover og forskrifter for næringsmidler
    • aktører, arenaer og roller
    • ernæringstiltak
    • prosjektsyklus
    • økonomi og budsjett
    • ledelse
    • evaluering av strategier og tiltak, helseøkonomisk evaluering

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

    Sensorordning: Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

    Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.

    Hjelpemidler til vurdering/eksamen

    Ingen.

    Pensumliste

    Caroline, N. L., Pollak, A. N. & Pilbery, R. (Red.). (2014). Nancy Caroline's emergency care in the streets (7 utg.). Bridgwater: Jones and Bartlett Learning. [Kap. 8, s. 335-341 i kap. 13, s. 467-476 i kap. 15, s. 555-563 i kap. 16, s. 597-607 i kap. 17 (til Diabetic Ketoacidosis), s. 641-645 i kap. 19, s. 669-673 i kap. 20 (til Patient Assessment), s. 729-745 i kap. 22 (til Pathophysiology) og s. 759-763 i kap. 23 (til Heat Illness] (106 s.)

    Hampton, J. R. (2013). The ECG made easy (8. utg.). Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier. [Kap. 1] (40 s.)

    PPS Cappelen Damm. (udatert). PPS - Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten . Hentet 15.04. 2016 frahttps://www.ppsnett.no/pps/forside?sv=11.0 https://www.ppsnett.no/pps/forside?sv=11.0[Respirasjonstelling, måling av oksygenmetning, pulstelling, blodtrykk, EKG, temperaturmåling og blodsukkermåling]

    Sand, O., Haug, E. & Sjaastad, Ø. V. (2014). Menneskets fysiologi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4, 9, 12, 13, og 18] (285 s.)

    Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E. & Bjålie, J. G. (2006). Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1- 16 og 18] (472 s.)

    (Pensumliste ajour: 22.06.16 v/MN)

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:

    • Detaljplanlegge og arrangere Fagdagen*
    • Innlevering av en kort rapport fra Fagdagen (maks 1 side per gruppe)

    * Fagdagen er et heldagsmøte med selvvalgt tema og eksterne bidragsholdere, hvor det inviteres inn eksterne og interne møtedeltakere

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter presentasjonstid, 48 timer forberedelsestid. Individuelt utarbeidet PowerPoint som brukes i høringen inngår i den samlede vurderingen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Interne