EPN-V2

SERNB3100 Ernæringspolitikk, prosjektplanlegging og evaluering Emneplan

Engelsk emnenavn
Nutrition Policy, Project Planning and Evaluation
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om ulike strategier og arenaer for helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid i Norge, EU og internasjonalt
    • kjenner til hovedprinsippene for planlegging, gjennomføring, oppfølging og evaluering av strategier og tiltak for å bedre mat- og ernæringssituasjonen for ulike befolkningsgrupper
    • kan redegjøre for utviklingen i norsk, regional og internasjonal ernæringspolitikk, inkludert sentrale politiske utredninger, handlingsplaner og bistandspolitikk
    • har kunnskaper om elementer som kan inngå i en internasjonal, regional, nasjonal og lokal ernæringspolitikk med utgangspunkt i internasjonale strategiske forslag (WHO, FAO, osv.)
    • kan beskrive sammenhengen mellom ernæring og utviklingsmål på nasjonalt, regionalt og internasjonalt nivå
    • har kunnskap om de viktigste nasjonale organisasjoner som arbeider langs aksen mat-ernæring-helse
    • har kunnskap om internasjonal ernæringspolitikk og relevante FN-organisasjoner og viktige mat- og ernæringskonferanser
    • har kunnskap om lover og forskrifter for næringsmidler

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, organisere og gjennomføre tiltak i samhandling med relevante aktører i samfunnet
    • kan evaluereeget og andres arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre prosjekter med ulike strategier for helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, alene eller sammen med andre, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • Innhold

    • helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
    • mat og ernæring som del av levekår
    • ernæringspolitikk
    • lover og forskrifter for næringsmidler
    • aktører, arenaer og roller
    • ernæringstiltak
    • prosjektsyklus
    • økonomi og budsjett
    • ledelse
    • evaluering av strategier og tiltak, helseøkonomisk evaluering

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene består av diskusjoner basert på litteraturen, forelesninger, gruppearbeid, bedriftsbesøk, praktiske øvelser ute i samfunnet og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til sluttvurdering:

    • Detaljplanlegge og arrangere Fagdagen*
    • Innlevering av en kort rapport fra Fagdagen (maks 1 side per gruppe)

    * Fagdagen er et heldagsmøte med selvvalgt tema og eksterne bidragsholdere, hvor det inviteres inn eksterne og interne møtedeltakere

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Interne