Programplaner og emneplaner - Student
SERNB3000 Helse og ernæringskommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Nutrition Communication
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
- har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
- har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
- har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
- har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
- har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
- har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
- har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
- har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
- kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
- kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
- kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
- kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
- kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
- kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
- kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag
-
Innhold
- kommunikasjonsbegrepet
- kommunikasjonsteorier med relevans til ernæringsveiledning og massekommunikasjon om kosthold og ernæring
- Health literacy og nutrition literacy
- faglige og etiske særegenheter ved ernæringskommunikasjon
- profesjonalitetskriterier i rollen som ernæringsveileder og kommunikator
- fysiske rammefaktorer for ernæringskommunikasjon i 1:1 settinger
- rollemodellbegrepet
- målgruppeanalyse
- atferds- og læringsteorier med relevans for ernæringskommunikasjon
- kostholdsveiledning for atferdsendring
- kostholdsveiledning for kognitiv endring
- kulturell kompetanse og kultursensitivitet innen ernæringskommunikasjon
- strategier for ernæringstiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunn
- massemediers rolle som formidler av informasjon om kosthold og ernæring
- å lage og formidle et vitenskapelig basert helsefremmende budskap om kosthold og ernæring
- ernæringskommunikasjon i internasjonale forhandlinger
-
Arbeids- og undervisningsformer
Kalkulator.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
-
Vurdering og eksamen
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
-
Vurderingsuttrykk
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
Medisinsk biokjemi 10 stp
-
Sensorordning
10 studiepoeng overlapp med BIO2000 Medisinsk biokjemi og laboratoriediagnostikk.