EPN

SERNB2100 Grunnleggende forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Research Method
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovedtrekkene i vitenskapens grunnlag og teoridannelse i et historisk perspektiv
  • kjenner til hovedelementene i vitenskapelig metode og sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie som er relevant for fagområdet
  • har bred kunnskap om epidemiologiske begreper og ulike typer epidemiologisk forskningsdesign som benyttes innen fagfeltet
  • har bred kunnskap om grunnleggende statistiske metoder og tester, herunder samlings- og spredningsmål, normalfordeling, konfidensintervall, hypotesetester og enkle effektmål
  • har bred kunnskap om grunnleggende metoder og begreper innen kvalitativ forskning
  • kjenner til hvordan kvalitativ og kvantitativ metode kan utfylle hverandre

Ferdigheter

Studenten

  • behersker gjennomføring og tolkning av enkle deskriptive og analytiske statistiske analyser ved hjelp av et statistikkprogram (SPSS)
  • kan søke opp, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelige artikler, samt tolke statistiske resultater med utgangspunkt i vitenskapelige artikler
  • kan reflektere over og vurdere hvilke studiedesign som egner seg ved ulike problemstillinger
  • behersker kritisk vurdering og presentasjon av vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til å forholde seg reflektert til vitenskap
  • har innsikt i vitenskapelig og kritisk tenkemåte
  • kan formidle sentralt fagstoff i tråd med krav til vitenskapelighet i skriftlig arbeid

Innhold

  • sentrale tema innen vitenskapens historie og teoridannelse
  • vitenskapelige metoder og epidemiologiske studiedesign
  • grunnleggende introduksjon til statistiske verktøy og analyse

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig innleveringsoppgave på ca. 6000 ord (+/- 25%) om epidemiologiske studiedesign
  • Obligatorisk oppmøte ved presentasjon av innleveringsoppgaven om epidemiologiske studiedesign (1 - 2 dager)

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Interne