Studieinfo emne SERNB2100 2019 HØST
SERNB2100 Grunnleggende forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Research Method
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i vitenskapens grunnlag og teoridannelse i et historisk perspektiv
- kjenner til hovedelementene i vitenskapelig metode og sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie som er relevant for fagområdet
- har bred kunnskap om epidemiologiske begreper og ulike typer epidemiologisk forskningsdesign som benyttes innen fagfeltet
- har bred kunnskap om grunnleggende statistiske metoder og tester, herunder samlings- og spredningsmål, normalfordeling, konfidensintervall, hypotesetester og enkle effektmål
- har bred kunnskap om grunnleggende metoder og begreper innen kvalitativ forskning
- kjenner til hvordan kvalitativ og kvantitativ metode kan utfylle hverandre
Ferdigheter
Studenten
- behersker gjennomføring og tolkning av enkle deskriptive og analytiske statistiske analyser ved hjelp av et statistikkprogram (SPSS)
- kan søke opp, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelige artikler, samt tolke statistiske resultater med utgangspunkt i vitenskapelige artikler
- kan reflektere over og vurdere hvilke studiedesign som egner seg ved ulike problemstillinger
- behersker kritisk vurdering og presentasjon av vitenskapelige artikler
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til å forholde seg reflektert til vitenskap
- har innsikt i vitenskapelig og kritisk tenkemåte
- kan formidle sentralt fagstoff i tråd med krav til vitenskapelighet i skriftlig arbeid
Innhold
- sentrale tema innen vitenskapens historie og teoridannelse
- vitenskapelige metoder og epidemiologiske studiedesign
- grunnleggende introduksjon til statistiske verktøy og analyse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig innleveringsoppgave på ca. 6000 ord (+/- 25%) om epidemiologiske studiedesign
- Obligatorisk oppmøte ved presentasjon av innleveringsoppgaven om epidemiologiske studiedesign (1 - 2 dager)
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Interne