Programplaner og emneplaner - Student
SERNB2100 Grunnleggende forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Research Method
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i planlegging og gjennomføring av den offentlige presentasjonen av masterarbeidet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i vitenskapens grunnlag og teoridannelse i et historisk perspektiv
- kjenner til hovedelementene i vitenskapelig metode og sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie som er relevant for fagområdet
- har bred kunnskap om epidemiologiske begreper og ulike typer epidemiologisk forskningsdesign som benyttes innen fagfeltet
- har bred kunnskap om grunnleggende statistiske metoder og tester, herunder samlings- og spredningsmål, normalfordeling, konfidensintervall, hypotesetester og enkle effektmål
- har bred kunnskap om grunnleggende metoder og begreper innen kvalitativ forskning
- kjenner til hvordan kvalitativ og kvantitativ metode kan utfylle hverandre
Ferdigheter
Studenten
- behersker gjennomføring og tolkning av enkle deskriptive og analytiske statistiske analyser ved hjelp av et statistikkprogram (SPSS)
- kan søke opp, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelige artikler, samt tolke statistiske resultater med utgangspunkt i vitenskapelige artikler
- kan reflektere over og vurdere hvilke studiedesign som egner seg ved ulike problemstillinger
- behersker kritisk vurdering og presentasjon av vitenskapelige artikler
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til å forholde seg reflektert til vitenskap
- har innsikt i vitenskapelig og kritisk tenkemåte
- kan formidle sentralt fagstoff i tråd med krav til vitenskapelighet i skriftlig arbeid
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om utvikling og oppbygging av programmer, og prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
- Har kunnskap om programmeringsprinsipper: løkker, tester, variabler, funksjoner
- Har kunnskap om ulike programmeringsspråk og plattformer for opplæring i programmering
- Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
- Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering og enkel tekstbasert programmering
- Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
- Kan programmere enkel brukerinteraksjon
- Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
- Kan vurdere egnethet av ulike fysiske enheter og digitale læringsressurser for opplæring i programmering
- Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og programmering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsning og dybdelæring
- Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig innleveringsoppgave på ca. 6000 ord (+/- 25%) om epidemiologiske studiedesign
- Obligatorisk oppmøte ved presentasjon av innleveringsoppgaven om epidemiologiske studiedesign (1 - 2 dager)
Vurdering og eksamen
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
De tre eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål sammen med tittel på masteroppgaven og navn på studieretningen.
Det kan framsettes klage på del 1 masteroppgaven. Del 2 og 3 er definert som praktisk/muntlig eksamen og eksamensresultatet kan derfor kun påklages med grunnlag i formelle feil.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en ekstern og en intern sensor, som utgjør eksamenskommisjonen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7, emne 1.