EPN

SERNB2000 Ernæring gjennom livsløpet Emneplan

Engelsk emnenavn
Nutrition through the Life Cycle
Studieprogram
Bachelorstudium i samfunnsernæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

SERNB1200, SERNB1300 og SERNB1400 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og helse
  • har kunnskap om de vanligste ernæringsutfordringene i et livsløpsperspektiv hos gravide, ammende, spedbarn, småbarn, ungdom og eldre
  • har kunnskap om ernæringsutfordringer hos spesielt sårbare grupper i det norske samfunnet
  • har kunnskap om ulike aspekter ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer som overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft
    • risikofaktorer
    • utbredelse
    • forebygging
  • har kjennskap til symptomer, sykdomsutvikling og behandling ved ernæringsrelaterte livsstilssykdommer
  • har kunnskap om hvordan beskrive og utføre utvalgte metoder for vurdering av ernæringsstatus
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet kan brukes i forebyggende helsearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre antropometriske målinger på voksne for å forstå betydningen av slike målinger for å vurdere ernæringsstatus
  • kan anvende statistikkprogram (SPSS) til å legge inn data og kvalitetssikre dataene
  • gjøre enkle statistiske beregninger og presentere resultatene i en muntlig presentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og kritisk vurdere ernæringsinformasjon fra ulike kilder (offisiell eller kommersiell informasjon, populærvitenskapelige publikasjoner)
  • har innsikt i forskjellene mellom helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid, befolkningsperspektiv kontra risikogruppeperspektiv

Innhold

  • mat, fysisk aktivitet og helse
  • ernæringsfysiologiske endringer/tilpasninger i livets ulike faser inkludert sårbare grupper
  • amming
  • ernæringsrelatert folkesykdommer/livsstilssykdommer
  • ernæringsstatus
  • antropometriske målinger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser inkludert tilberedning av mat og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en praktisk gruppeoppgave med muntlig framlegg, inntil 6 studenter i gruppa
  • en teoretisk gruppeoppgave med skriftlig rapport (2000-3000 ord) og muntlig framlegg. Inntil 6 studenter i hver gruppe.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Interne