EPN-V2

SERNB1400 Matkunnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Food Knowledge
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Godkjente arbeidskrav i SERNB1200 og SERNB1300.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om de ulike typer toksiner som kan forekomme i mat og drikke
    • har kunnskap om viktige prinsipper og metoder innen faget toksikologi
    • har kunnskaper om genmodifisert mat
    • har bred kunnskap om matbåren sykdom og hvordan matvarer bør behandles på en hygienisk forsvarlig måte for å forebygge sykdom
    • har bred kunnskap om HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) og kritiske kontrollpunkter i matvarekjeden, og drøfte betydning av disse for trygg mat
    • har bred kunnskap om matvarenes egenskaper og de ulike gruppene som de vanligvis deles i

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om mikroorganismers funksjon, forekomst og betydning ved håndtering av matvarer
    • kan bruke matvarer fra ulike matvaregrupper for å sette sammen måltider og menyer
  • Innhold

    • toksikologi
    • mikrobiologi og hygiene
    • kvalitetskontroll
    • risikohåndtering
    • matvarekunnskap
    • praktisk matlaging og demonstrasjoner fra de forskjellige matopplysningskontorene

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, laboratorieforsøk, kjøkkenøvelser og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 100 % deltakelse på en laboratorieøvelse, inntil 6 studenter i gruppa
    • en skriftlig grupperapport fra laboratorieøvelsen på 2500-4000 ord
    • planlegge og gjennomføre en matdemonstrasjon, inntil 6 studenter i gruppa
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell muntlig høring, 10 minutter, trekning av oppgaver

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne