EPN-V2

SERNB1000 Introduksjon til samfunnsernæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Public Health Nutrition
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
    • kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
    • kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
    • kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
    • kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
    • kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
    • har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
    • kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
    • har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
    • kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
    • har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
  • Innhold

    • mat- og ernæringssituasjonen nasjonalt og globalt
    • mat som del av personlig identitet og sosialisering
    • teoretisk rammeverk
    • bærekraftig mat
    • bibliotektjenester, internettkilder, dataprogram og databaser

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom dialogbasert forelesning, gruppearbeid og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - en individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord)

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Interne