Programplaner og emneplaner - Student
SERNB1000 Introduksjon til samfunnsernæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Public Health Nutrition
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Programplan
- 
    ForkunnskapskravOpptak til studiet 
- 
    LæringsutbytteEtter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
- kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
- kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
- kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
- kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
- kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
- har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
- kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
- har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet
 Ferdigheter Studenten - kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
- kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser
 Generell kompetanse Studenten - kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
- har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
 
- 
    Innhold- mat- og ernæringssituasjonen nasjonalt og globalt
- mat som del av personlig identitet og sosialisering
- teoretisk rammeverk
- bærekraftig mat
- bibliotektjenester, internettkilder, dataprogram og databaser
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeids- og undervisningsformene veksler mellom dialogbasert forelesning, gruppearbeid og selvstudium. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: - en individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord) 
- 
    Vurdering og eksamenEksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenIngen 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F 
- 
    SensorordningInterne