Programplaner og emneplaner - Student
SERNB1000 Introduction to Public Health Nutrition Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til samfunnsernæring
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Public Nutrition
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til utvikling av ernæringspolitikk i Norge og i Norden
- kan beskrive de viktigste ernæringsutfordringene i Norge og globalt
- kan beskrive endringer over tid i inntak av mat og næringsstoffer i Norge og globalt
- kan beskrive eksempler på teoretiske rammeverk og modeller for faktorer som påvirker ernæringssituasjonen
- kan beskrive endringer over tid i forekomst av ernæringsrelaterte sykdommer, i Norge og globalt
- kan redegjøre for kilder til data om ernæringssituasjonen i et land og kunne forklare hovedfunnene
- har kjennskap til eksempler på forskning innen fagfeltet
- kan forklare hvordan mat og måltider inngår i identitetsutvikling og sosialisering
- har kjennskap til matvarevalg, miljø og bærekraftighet
- har kjennskap til ulike matlagingsteknikker
Ferdigheter
Studenten
- kan beregne innhold av energi og næringsstoffer i retter og menyer
- kan anvende reglene for korrekt sitering av kilder ved rapportskriving og presentasjoner
- kan orientere seg i bibliotekets samlinger og søke i bibliotekets databaser
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egne erfaringer med å skrive tekster i en vitenskapelig skrivestil
- har innsikt i hva samfunnsernæring er som fag og som profesjon
Content
- Mat- og ernæringssituasjonen nasjonalt og globalt.
- Mat som del av personlig identitet og sosialisering.
- Praktisk matlaging.
- Teoretisk rammeverk.
- Bærekraftig mat.
- Bibliotektjenester, internettkilder, dataprogram og databaser.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom dialogbasert forelesning, gruppearbeid, matlaging på kjøkken og selvstudium.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 100 prosent deltakelse i inntil to dagers praktisk matlaging, med muntlig presentasjon av maten som er laget.
- En individuell skriftlig rapport (1200 - 1500 ord).
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, tre timer.
Sensorordning: Interne.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala A-F.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur (endringer kan forekomme)
Litteraturlisten som er basis for SERN 1000 høsten 2016. Litteraturen er valgt ut for å belyse viktige prinsipper beskrevet i målsetningene. Noe av litteraturen brukes til selvstudium mens annet arbeides med gjennom ulike oppgaver.
Andersen, L. F., Øverby, N. & Lillegaard, I. T. L. (2004). Hvor mye frukt og grønt spiser norske barn og ungdommer? Tidsskrift for Den norske legeforening . Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1019864
Bere, E. & Øverby, N. C. (2011). Om mat og ernæring: en introduksjon til hva man bør spise . Kristiansand: Høyskoleforl. [Kap. 18. Tilgjengelig på Fronter]
Departementene. (2005). Handlingsplan for fysisk aktivitet 2005-2009 (IS 0162). Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/hod/pla/2004/0001/ddd/pdfv/231922-fa-handlingsplan_2005-2009.pdf [side 1-17 og 30-32]
Halvorsen, K. (2002). Forskningsmetode for helse- og sosialfag : en innføring i samfunnsvitenskapelig metode (2. utg.). Oslo: Cappelen akademisk forl.[Kap. 10 tilgjengelig på Fronter]
Halweil, B. N. D. (2004). Sjekk hva du spiser! I Jordens tilstand 2004 (s. 91-119). Oslo: Cappelen.[Tilgjengelig på Fronter]
Helsedirektoratet. (2011). Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer: metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag (IS 1881). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf [Kap. 1, 2, 3 og 29]
Helsedirektoratet. (2012). Sluttrapport: Handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen 2007-2011 (IS-0368). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/314/Sluttrapport-handlingsplan-for-bedre-kosthold-i-befolkningen-2007-2011-IS-0368.pdf
Helsedirektoratet. (2013). Utviklingen i norsk kosthold 2013 (IS 2115). Oslo: Helsedirektoratet. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/371/Utviklingen-i-norsk-kosthold-2013-IS-2115.pdf
Helsedirektoratet. (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet (IS 2170): Helsedirektoratet. Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/806/Anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet-IS-2170.pdf
Helsedirektoratet, S.-o. (2002). Fysisk aktivitet og helse. Anbefalinger (IS 1011). Oslo. Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/717/Fysisk-aktivitet-og-helse-anbefalinger-IS-1011.pdf [s. 15-17]
Holm, L. & Tange Kristensen, S. (2012). Mad, mennesker og måltider (2. utg.). København: Munksgaard. [Kap. 1, 22. Bok bør kjøpes]
Kaufmann, G. & Kaufmann, A. (2009). Psykologi i organisasjon og ledelse (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 10 tilgjengelig på Fronter]
Meld. St. nr. 34 (2012-2013). (2013). Folkehelsemeldingen. God helse felles ansvar . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/ce1343f7c56f4e74ab2f631885f9e22e/no/pdfs/stm201220130034000dddpdfs.pdf[s. 17-19]
Nordic Council of Ministers. (2006). A better life through diet and physical activity . Hentet frahttp://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:701045/FULLTEXT01.pdf
Oshaug, A. (1994). Nutrition security in Norway? : a situation analysis . Göteborg: Stiftelsen Svensk näringsforskning. [Kap. 1 og 2 - legges ut på Fronter]
Pedersen, J. I., Anderssen, S. & Hjartåker, A. (2012). Grunnleggende ernæringslære (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-3, 12, 13 og 14]
Popkin, B. M. (2002). The dynamics of the dietary transition in the developing world. I B. C. B. M. Popkin (Red.), The Nutrition Transition: diet and disease in the developing world : Elsevier, Academic Press.[Kap. 6 tilgjengelig på Fronter]
St. Meld. Nr. 16 (2002-2003). (2003). Resept for et sunnere Norge: folkehelsepolitikken . Hentet frahttps://www.regjeringen.no/contentassets/069d160b7cf54b04a1a375515d01659a/no/pdfs/stm200220030016000dddpdfs.pdf[s. 5-8]
Torjusen, H. & Vittersø, G. (1998). Bærekraftig matforbruk: begrepsdrøftinger, menyeksempel og kostnadsberegninger = Sustainable food consumption (Bind nr 11-1998). Lysaker: Statens institutt for forbruksforskning. [s. 11-17 tilgjengelig på Fronter]
Ulset, E., Undheim, R. & Malterud, K. (2007). Er fedmeepidemien kommet til Norge? Tidsskrift for Den norske legeforening . Hentet fra http://tidsskriftet.no/article/1473366
United Nations (2004). 5th report on the world nutrition situation: nutrition for improved development outcomes . Hentet fra http://www.unscn.org/layout/modules/resources/files/rwns5.pdf [Kap. 1 og 2]
Ustvedt, H. J. (1942). Ernæringsforholdene i Norge. Svenska Läkartidningen, 51 , 3144-3151 [På fronter]
WHO. (2004). Global strategy on diet, physical activity and health . Hentet frahttp://www.who.int/dietphysicalactivity/strategy/eb11344/strategy_english_web.pdf
WHO. (2003). Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation (Bind 916). Geneva: World Health Organization. Hentet frahttp://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/trs916/en/
Tilleggslitteratur
Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Findalen, A. M., Arsky, G. H. & Helsedirektoratet. (2012). Kosthåndboken: veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten . Oslo: Helsedirektoratet.
Gjerset, A., Kaasa, S. & Karlsen, H. (1992). Idrettens treningslære . Oslo: Universitetsforl.
SCN News (2010). Climate change, food, and nutrition security implications . Hentet frahttp://www.unscn.org/files/Publications/SCN_News/SCN_NEWS_38_03_06_10.pdf
Thommessen, M. & Krogh, L. v. (2001). Ernæringsleksikon . Oslo: NKS forl.
UNICEF. The State of the world's children . New York: United Nation Children`s fund. [Siste utgave]
WHO. World health report . Geneva: WHO. [Siste utgave]
(Pensumliste ajour: 2016-06-23. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, APA-stil.)