Programplaner og emneplaner - Student
SBVA4100 Rettsperspektiv, samarbeid, forebygging og rettsanvendelse til barnets beste Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Perspectives on legal rights, cooperation, prevention and application of law in the best interest of the child
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet settes det et bredt søkelys på utsatte barn og unge, og deres foreldres rettigheter, slik at barn kan få rett hjelp til rett tid i henhold til Barnekonvensjonens krav og foreldrenes rettigheter etter den Europeiske menneskerettskonvensjonen.
Emnet gir videre inngående kunnskap om rettslig handlerom i tverretatlig samarbeid mellom barneverntjenesten og ulike velferdssystemer (skole, barnehage, barneverninstitusjoner, helse mv, og politi/kriminalomsorg), og det rettslige handlerommet i forholdet mellom barnevernsloven og barneloven.
Undervisningsspråket er på norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om rettsregler til forebygging av adferdsvansker og omsorgssvikt (bl.a. hjelpetiltak etter barnevernsloven).
- avansert kunnskap om utsatte barn og unges rettigheter, herunder barnets rett til medvirkning
- avansert kunnskap om foreldrenes rettigheter etter omsorgsovertakelser
- avansert kunnskap om rettsreglene for tverretatlig samarbeid
- inngående kunnskap om forholdet mellom barnevernsloven og barneloven
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig identifisere og rettslig analysere juridiske problemstillinger for å sikre barns og foreldres rettigheter.
- analysere rettslige regler slik at motstridende hensyn ivaretas i avveiingen
- dokumentere rettslige vurderinger og beslutninger i henhold til grunnleggende forsvarlighet og rettssikkerhetskrav
- kritisk reflektere over legitimering av ulike tvangsinngrep overfor utsatte barn og unge, og de rettslige grensene mellom tvang og omsorg.
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for det rettslige grunnlaget for barnevernets rolle og samfunnsmandat
- sikre utsatte barn og unge og deres foreldres rettigheter, rettssikkerhet og menneskerettigheter.
- identifisere og analysere rettslige gråsoner, og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, domsanalyser, i tillegg til forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).
Hensikten med arbeidskravet er å trene i å skrive juridiske tekster.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Anniken Sørlie og Tina Gerdts-Andresen