Programplaner og emneplaner - Student
SBVA4000 Praksis og kritisk refleksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervised Professional practice and Critical reflection
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
- har kunnskap om filosofihistorie med vekt på nyere tid og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
- har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget
- har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
- kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
- kan anvende etiske grunnlagsteorier på emne fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
- kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
- skal kunne lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
- kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
- kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
- kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
- kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Forkunnskapskrav
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
- Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
- Deltakelse i fagdidaktiske verksteder. Det er krav om deltakelse i verkstedene fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedene kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, må det gjøres en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
- Deltakelse på ekskursjoner. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en individuell rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om hvordan barn og familiers erfaringer, hverdagsliv og levekår har betydning for deres situasjon og forhold til hjelpeapparatet
- avansert kunnskap om hvordan forståelse av etnisitet, kjønn, seksualitet, klasse og kultur har betydning for fortolkning og samhandling på ulike nivå i samfunnet
- avansert kunnskap om hvordan tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan gi hjelp til barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- avansert kunnskap om forutsetninger for og utvikling av tiltak og metoder i barnevernsarbeid
- avansert kunnskap om forhold som hemmer og fremmer profesjonell utvikling
- inngående kunnskap om kommunikasjon og samhandling, inkludert hvordan bruk av tolk påvirker kommunikasjon og samhandling i barnevernet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere sitt eget bidrag i en interaksjonsprosess, forholde seg til kritikk fra ulike parter og revurdere egne vurderinger og handlinger i lys av ny kunnskap og informasjon
- kan i samarbeid med andre reflektere over hva det vil si å handle etisk velbegrunnet i situasjoner med interessemotsetninger og konflikt
- kan analysere hvordan forhold som klasse, kjønn, etnisitet, alder og seksuell orientering har betydning for samhandling og myndighetsutøvelse i barnevernsarbeid
- kan vurdere om og hvordan egne og andres kulturelle verdier og praksiser påvirker og har betydning for barn og familiers situasjon
kan bruke tolk, vise forståelse for og vurdere kvaliteten av tolkingens rolle i kommunikasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan de profesjonelles sosiale og kulturelle normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring har betydning for oppfatning, forståelse av og arbeid med barn, familier og sosiale problemer
- kan kommunisere med barn og foreldre og andre målgrupper/instanser om barnevernets rolle, vurderinger og konklusjoner
- kan bidra til å koordinere tverrfaglig samarbeid i komplekse situasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: 80% tilstedeværelse i praksis.
- Arbeidskrav 2: 80% tilstedeværelse i seminarene.
Dersom fraværet overstiger 20%, og er mindre enn 30%, kan studenten kompensere for fraværet med et arbeidskrav. Har studenten fravær utover 30% kan det ikke kompenseres med arbeidskrav og studenten kan ikke framstille seg til eksamen.
Seminarene er knyttet til praksis der studentene sammen arbeider metodisk med kritisk refleksjon og analyserer konkrete erfaringer fra praksis.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon av de skriftlige oppgavene én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet omfatter følgende hovedtemaer: Fagdidaktikk, hinduisme, buddhisme, sikhisme, nyreligiøsitet, samisk religionshistorie, humanisme, livssyn, etikk og filosofi. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 5-10 legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der en særlig ser på arbeidet i skolen med av tekster, etikk, estetiske uttrykk og på sammenligninger av ulike retninger og former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, dialog med og mellom barn og ungdom og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forskning i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til modernitet, sekularisering og religions- og livssynskritikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Signe Ylvisaker og Berit Bergheim.