Programplaner og emneplaner - Student
SBV5900 Masteroppgave i barnevern Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis in Child Welfare
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfag
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 45 studiepoeng. Det er en fordel at studenter så tidlig som mulig begynner å reflektere rundt tema og problemstilling for masteroppgaven.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder (barnevern). Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Mastergradsoppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus.
Forkunnskapskrav
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Læringsutbytte
The course covers the following four main areas:
- acting with masks
- production of masks
- theory
- subject didactics
Acting with masks
Acting with masks covers acting with both full and half-face masks. Acting with masks requires an increased focus on intentions and action. Theatre masks require bodily engagement. The focus will be on different acting styles for different types of masks. This area also includes a practical test project.
Acting with masks comprises the following:
- acting with different theatre masks
- possibilities and limitations of the theatre mask
- choice of theatre masks
- acting style, form and directing concept
- framework conditions for production
- planning, carrying out and assessing acting with masks
Production of masks
The production of masks focuses on making expressive masks for actors playing a role. The mask can be made from different materials.
Production of masks comprises the following:
- plaster casts
- types of masks for different forms of theatre
- untraditional materials
- theatre masks in relation to the target group, including for children with multicultural backgrounds
- Planning, carrying out and assessing the production of theatre masks with children, young people and adults
- drawing/sculpture
Theory
Today, acting with masks comprises both traditional forms of acting and more advanced forms of expression. Theory deals with theatre masks as a form of artistic expression and as an educational work form in a cultural history context.
Theory comprises the following:
- the mask in theatre history
- functions and characteristics
- theatre masks in different cultures
- acting practice with masks in a theoretical perspective
Subject didactics
Subject didactics focuses on working with masks in situations adapted for learning purposes. For children, young people and adults, acting with masks does not only represent an extension of theatrical expression, but may also be an important means of practising acting skills.
Subject didactics comprises the following:
- theatre masks in drama pedagogy contexts
- different instruction strategies
- leading and guiding acting with masks
- planning, carrying out and assessing acting with masks with children, young people and adults
- mask theory in relation to play, creativity and creative activities
- analysis of practical work
Innhold
Krav til masteroppgaven
Krav til faglig avgrensning: Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Studenter ved Institutt for sosialfag skal benytte APA-stil ved kildehenvisninger i masteroppgaven.
Vi gjør særlig oppmerksom på Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet § 7-5 om fusk. Se også Klagenemndas nettside om fusk på universitets nettsider om eksamen.
Monografi
Individuelle oppgaver i monografiform forventes å ha et omfang på 65 sider +/- 10 prosent (eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg) definert ved 12 punkts Times New Roman og 1,5 i linjeavstand. Det tilbys totalt 12 timer veiledning, individuelt eller i gruppe.
Inntil to studenter kan gå sammen om å skrive en felles masteroppgave. Prosjektet må godkjennes av studieleder eller den studieleder har delegert oppgaven til. Det skal ved innlevering av masteroppgaven vedlegges et skriv der det går fram hvilke deler av oppgaven den enkelte student har hovedansvar for. Monografioppgaver skrevet av to studenter forventes å ha et omfang på 100 sider +/- 10 prosent. Antall veiledningstimer ved samskriving er 17.
Artikkelmanus
Individuelle oppgaver i artikkelform skal bestå av ett leveringsklart artikkelmanus beregnet på et fagfellevurdert tidsskrift (nivå 1 eller 2).
Oppgaver i artikkelform skrevet av to studenter skal bestå av to artikkelmanus. Når to artikkelmanus innleveres som masteroppgave, må de tematisk høre sammen.
Sammen med artikkelmanus skal det leveres en kappe på 15 sider eksklusiv innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, referanser og vedlegg. Her utdypes blant annet metode og teoretiske perspektiver, samt temaer som ikke er tilstrekkelig dekket i artiklene. Der oppgaven består av flere artikkelmanus, trekkes linjene mellom artiklene i kappen. Det foreligger en skriftlig veiledning for utarbeiding av kappe. Innlevering av masteroppgaven i form av artikkelmanus har ikke som forutsetning at manus er akseptert for publisering. Artikkelen må følge tidsskriftets retningslinjer for publisering.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon - Maskespill.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal levere en framdriftsplan til veileder tidlig i veiledningsløpet.
Det er obligatorisk deltakelse på midtveisseminaret. Studenten må delta på seminaret for å kunne fremstille seg til eksamen. På midtveisseminaret skal hver student muntlig presentere en skriftlig del av masteroppgaven (15 minutter) med tilbakemeldinger fra to studentopponenter (15 minutter). Det skriftlige arbeidet skal sendes til opponentene en uke før seminaret. Presentasjon og muntlig opponering må være gjennomført for at seminardeltakelsen skal bli godkjent.
Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på seminaret skal teksten som skulle vært levert til midtveisseminaret leveres til veileder. Teksten skal gjennomgås i en veiledningstime på samme måte som på midtveisseminaret, og på denne måten mister studenten en veiledningstime. Dette arbeidskravet må være levert og gjennomført før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av vårsemesteret i andre semester. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. Seminaret kommer i tillegg til ordinær veiledning.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler; skriftlig innlevering og muntlig høring med presentasjon av oppgaven.
Studenten kan få vite karakter på skriftlig del av masteroppgaven før presentasjonen i forelesningsform (30 minutter). Oppgaven må være bestått før studenten kan presentere oppgaven. Studenten gjennomgår deretter en muntlig prøve. Forelesningen og den muntlige prøven kan eventuelt justere karakteren som er gitt for oppgaven. Deretter fastsettes endelig karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Når to studenter går sammen om å skrive masteroppgave skal den skriftlige oppgaven gis en og samme karakter. Den enkelte student skal presentere sin del av oppgaven i forelesningsform og deretter gjennomgå en individuell muntlig prøve. Forelesningen og muntlig eksaminasjon skal imidlertid vurderes som den enkelte students bidrag og brukes til eventuell justering av endelig karakter.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Studenten får da tilbud om tre timer ytterligere veiledning før ny levering. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i ODA, universitets digitale vitenarkiv.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert skala med fem trinn, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Veileder kan ikke være sensor. Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt og masteroppgaven får en ny vurdering. Ny muntlig eksamen blir avholdt dersom karakteren endres.