EPN-V2

SBV4500 Forsvarlighet og rettssikkerhet i barnevernsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Prudence and the rule of law in Child welfare work
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • har inngående kunnskap om sentrale kunnskapsdiskurser i barnevern og andre velferdsfelt, og om ulike kriterier for kunnskapsbasert praksis og
  • har avansert kunnskap om barnevernets heterogene kunnskapsgrunnlag, tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid, og forståelse for relevansen av teoretisk perspektiv for profesjonell praksis
  • har inngående kunnskap om teoretiske forståelser av barn og barndom, kategoriseringsprosesser i barnevernets hverdagspraksiser
  • har avansert kunnskap om barns rett til deltakelse og beskyttelse, og betydningen av barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barns utvikling
  • har spesialisert kunnskap og innsikt i forskning om omsorgsvurderinger, og betydningen av en helhetlig forståelse av barn og foreldre
  • har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk på forskjellige måter hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på familiearbeid og miljøterapi i og utenfor institusjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag for å fatte beslutninger og utforme tiltak til barnets beste
  • analysere faglige problemstillinger knyttet til risikovurderinger og ulike forklaringer av barn og barns problemer
  • forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og gjennomføre helhetlige omsorgsvurderinger ved å analysere og vurdere barnets beste i lys av aktuelle teorier og metoder
  • samarbeide med barn og foreldre og andre tjenester ved innhenting av informasjon og vurdering av tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskap og ferdigheter om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten
  • forholde seg kritisk og analytisk til eksplisitt og implisitt teori, tiltak og metoder i barnevernets praksis

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Læringsutbytte

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å bruke juridisk metode og argumentasjon, herunder å drøfte rettslige problemstillinger, og redegjøre for vurderinger og beslutninger.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Opptakskrav: bachelor i barnevern

Emneansvarlig

Elisabeth Gording Stang og Janne Thu Ilstad