Programplaner og emneplaner - Student
SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interventions, preventative measures and innovations
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Forkunnskapskrav
Arbeidskrav
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
- Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om obligatorisk deltakelse på 80 % av all organisert undervisning for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Læringsutbytte
Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *
* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.
Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.
Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget
Ny/utsatt eksamen
Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1, 10 stp
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes til A-F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Hjelpemidler ved eksamen
- endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
- utdanningsvalg og systemforståelse
- livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
- etiske perspektiver
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring og har som mål utvikling av studentens profesjonalitet, både i sin rolle i klasserommet og i skolens læringsfellesskap. Det overordnet målet for emnet er at studentene utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap. Undervisningen er forskningsbasert og det teoretiske grunnlaget vil omfatte kunnskaper i og om matematikk som fag, om barns læring og utvikling av kunnskap i matematikk, og om undervisning i matematikk. Undersøkende virksomhet og modellering vil stå sentralt gjennom hele emnet.
Emneansvarlig
Bestått matematikk 1 for trinn 1-7, emne 1.