EPN-V2

SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions, preventative measures and innovations
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Barnevernet skal bidra til at barn og unge har trygge oppvekstsvilkår og at de får nødvendig hjelp dersom de har behov for dette. I dette emnet er søkelyset på tiltak i barnevernet. For eksempel vil sammenhengen mellom problemforståelse og valg av tiltak bli problematisert og diskutert. De ulike tiltakenes kunnskapsgrunnlag blir også utforsket, hvor forholdet mellom skjønnsutøvelse og standardisering blir behandlet. Det vil også rettes et fokus på tiltakenes virkning og hvordan tiltakene kan være til best mulig hjelp for det enkelte barn og familie. Her vil beslutningsteori, brukermedvirkning og etiske hensyn være sentralt.

    Undervisningsspråket er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om ulike tiltak og metoders kunnskapsgrunnlag
    • inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling og iverksetting av tiltak, og kunnskap om å lede fagutvikling og veiledning
    • inngående kunnskap om betingelser for å kunne igangsette innovasjon og kunnskapsutvikling
    • inngående kunnskap om standardisering og forskningsbaserte metoder
    • inngående kunnskap om skjønn og beslutningsteori
    • inngående kunnskap om etiske overveielser i tilknytning til innovasjon

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere kunnskapsgrunnlaget til ulike barnevernstiltak og metoder med de konsekvensene dette har for barn og familier
    • involvere barn og foreldre ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
    • kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer
    • involvere barn, unge og familier i utviklings - og innovasjonsprosjekter, samt reflektere over etiske aspekter ved brukerinnvolvering i slike prosesser
    • kan lede og veilede andre til å drive fagutvikling på individ- og tjenestenivå

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere forskning og erfaringsbasert kunnskap som ledd i i utvikling og kvalitetsforbedringer av tjenester og tiltak
    • tiltak og metoder i innovasjon- og utviklingsprosesser
    • formidle kunnskap om tiltak og metoder til brukergrupper og samarbeidspartnere
    • sammenstille avansert kunnskap om metoder og tiltak sett i sammenheng med kontekstuelle forhold
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesning og studentaktive læringsformer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppgave med et omfang på 4-5 sider.

    Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle studentens ferdigheter i akademisk skriving, i tillegg til å bidra til å videreutvikle gode ferdigheter i å formulere seg presist og dekkende skriftlig.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er 72 timers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Wenche Bekken og Gunn Astrid Baugerud