EPN-V2

SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions, preventative measures and innovations
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Forkunnskapskrav

Arbeidskrav

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen / aktuell arbeidsplass med fokus på karrierelæring og livsmestring. Dette arbeidet danner grunnlag for både arbeidskrav og eksamen. Utviklingsarbeidet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Det kan i særlige tilfeller søkes om å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Skriftlig utarbeidelse av problemstilling og en prosjektskisse for utviklingsarbeidet. Omfang: 600-750 ord.
  2. Utviklingsarbeidet presenteres muntlig for medstudenter. Presentasjonen skal være delvis individuell, delvis gruppebasert og inkludere prosjektets teoretiske forankring. Omfang: 15-30 minutter pr presentasjon.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om obligatorisk deltakelse på 80 % av all organisert undervisning for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Læringsutbytte

Prosjekteksamen, grupper på 2-4 studenter *

* Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt.

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsarbeid. Dokumentasjonen skal bestå av en rapport med beskrivelse av planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for emnet. Omfang: 3000 - 3500 ord. Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Alle i gruppen får samme karakter. Ved eventuell klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten/de studenter som har klaget

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

MABU4100 Fysioterapi for barn og unge - del 1, 10 stp

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes til A-F.

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

  • endrings- og utviklingskompetanse i en lærende organisasjon
  • utdanningsvalg og systemforståelse
  • livslang læring, nettverk og arbeidslivskunnskap
  • etiske perspektiver

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Videreutdanningen vil ha en tydelig praksisforankring og har som mål utvikling av studentens profesjonalitet, både i sin rolle i klasserommet og i skolens læringsfellesskap. Det overordnet målet for emnet er at studentene utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap. Undervisningen er forskningsbasert og det teoretiske grunnlaget vil omfatte kunnskaper i og om matematikk som fag, om barns læring og utvikling av kunnskap i matematikk, og om undervisning i matematikk. Undersøkende virksomhet og modellering vil stå sentralt gjennom hele emnet.

Emneansvarlig

Bestått matematikk 1 for trinn 1-7, emne 1.