Programplaner og emneplaner - Student
SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interventions, preventative measures and innovations
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike tiltak og metoders kunnskapsgrunnlag
- inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling og iverksetting av tiltak, og kunnskap om å lede fagutvikling og veiledning
- inngående kunnskap om betingelser for å kunne igangsette innovasjon og kunnskapsutvikling
- inngående kunnskap om standardisering og forskningsbaserte metoder
- inngående kunnskap om skjønn og beslutningsteori
- inngående kunnskap om etiske overveielser i tilknytning til innovasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kunnskapsgrunnlaget til ulike barnevernstiltak og metoder med de konsekvensene dette har for barn og familier
- involvere barn og foreldre ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
- kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer
- involvere barn, unge og familier i utviklings - og innovasjonsprosjekter, samt reflektere over etiske aspekter ved brukerinnvolvering i slike prosesser
- kan lede og veilede andre til å drive fagutvikling på individ- og tjenestenivå
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere forskning og erfaringsbasert kunnskap som ledd i i utvikling og kvalitetsforbedringer av tjenester og tiltak
- tiltak og metoder i innovasjon- og utviklingsprosesser
- formidle kunnskap om tiltak og metoder til brukergrupper og samarbeidspartnere
- sammenstille avansert kunnskap om metoder og tiltak sett i sammenheng med kontekstuelle forhold
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:
- Et framlegg skal knyttes til pensum og perspektiver i emne 1 etter nærmere retningslinjer. Framlegget skal ha en lengde på 20 minutter.
- Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid spørsmål rettet til den andre gruppen.
Vurdering og eksamen
Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Emneansvarlig
Wenche Bekken og Gunn Astrid Baugerud