EPN-V2

SBV4400 Intervensjoner, endrings- og tiltaksarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Interventions, preventative measures and innovations
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike tiltak og metoders kunnskapsgrunnlag
  • inngående kunnskap om forholdet mellom problemforståelse og utvikling og iverksetting av tiltak, og kunnskap om å lede fagutvikling og veiledning
  • inngående kunnskap om betingelser for å kunne igangsette innovasjon og kunnskapsutvikling
  • inngående kunnskap om standardisering og forskningsbaserte metoder
  • inngående kunnskap om skjønn og beslutningsteori
  • inngående kunnskap om etiske overveielser i tilknytning til innovasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere kunnskapsgrunnlaget til ulike barnevernstiltak og metoder med de konsekvensene dette har for barn og familier
  • involvere barn og foreldre ved innhenting av kunnskap om deres situasjon og i vurdering av barnets beste i ulike faser av en barnevernssak
  • kritisk analysere standardiserte kartleggingsverktøy og praksisformer
  • involvere barn, unge og familier i utviklings - og innovasjonsprosjekter, samt reflektere over etiske aspekter ved brukerinnvolvering i slike prosesser
  • kan lede og veilede andre til å drive fagutvikling på individ- og tjenestenivå

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å implementere forskning og erfaringsbasert kunnskap som ledd i i utvikling og kvalitetsforbedringer av tjenester og tiltak
  • tiltak og metoder i innovasjon- og utviklingsprosesser
  • formidle kunnskap om tiltak og metoder til brukergrupper og samarbeidspartnere
  • sammenstille avansert kunnskap om metoder og tiltak sett i sammenheng med kontekstuelle forhold

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:

  • Et framlegg skal knyttes til pensum og perspektiver i emne 1 etter nærmere retningslinjer. Framlegget skal ha en lengde på 20 minutter.
  • Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid spørsmål rettet til den andre gruppen.

Vurdering og eksamen

Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Emneansvarlig

Wenche Bekken og Gunn Astrid Baugerud