EPN

RUSN6000 Rusbehandling med nettverksarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Addiction Treatment and Network Building
Studieprogram
Rusbehandling med nettverksarbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren.  Emnet gir overordnet innføring i rusreformen og arbeidet med forebygging, behandling og ettervern for personer med rusavhengighet.

Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, og setter rusbehandling inn i en materiell kontekst, med spesielt fokus på nettverksbygging. Brukerinvolvering, tverrfaglig samarbeid, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt vektlegges.   

Sentralt i emnet er at studentene skal få innsikt i hvordan mestringskompetanse utvikles gjennom brukerinvolvert innsats i nærmiljøet etter behandling. Relasjons- og nettverksbygging i et livsløpsperspektiv forankret i meningsfulle aktiviteter i arbeidsliv, fritid og egen bolig står sentralt.  

Behandling forstås som en lengre prosess, også etter utskriving av det som tradisjonelt oppfattes som spesialisert helsehjelp. Siktemålet med emnet er at studentene får kompetanse i å understøtte utvikling og styrking av naturlige bånd mellom mennesker som vil ut av rusavhengighet og andre. Emnet tar utgangspunkt i en forståelse av at solide og velutviklede nettverk med aktivisering og tilknytning til arbeidslivet, meningsfull fritid og styrking av nære relasjoner vil motvirke ensomhet og gi opplevelse av sammenheng i livet. Dette er sentrale komponenter for opplevelse av tilhørighet, som gir motivasjon for vedvarende rusfrihet etter at et behandlingsforløp er gjennomført. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • biopsykososiale forståelser av rus, og teoretiske perpektiver på mestring og empowerment,
  •  rusreformen, forebygging, rehabilitering og ettervern ved behandling av rusavhengighet,
  • betydningen av å understøtte utvikling og styrking av naturlige bånd mellom mennesker,
  • forholdet mellom rusbehandling og nettverksbygging, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak,
  • arbeidslivstilknytning og aktivisering, og
  • tverrfaglig samarbeid og brukerinvolvering.

 Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre systematisk kartlegging av nettverk,
  • igangsette nettverksbyggende prosesser med sentrale aktører ved hjelp av systematiske metoder,
  • understøtte og myndiggjøre brukere i prosesser med å bygge stabile relasjoner som gir opplevelse av sammenheng og motivasjon for å avslutte avhengighetsforhold som gir alvorlig skade, og
  • sammenligne faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk i Norge og minst et annet land.

 Generell kompetanse

  • reflektere over etiske utfordringer i feltet,
  • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen, og
  • reflektere over myter og realiteter innen rusbehandling med nettverksbygging.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over seks dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studenten leverer først inn et individuelt skriftlig notat der det redegjøres for et nærmere angitt tema til individuell semesteroppgave og forslag til anvendbar litteratur. Notatet skal ha et omfang på 1-2 sider. 
  • Arbeidskrav 2: Arbeidskrav 1 må være godkjent for å kunne levere arbeidskrav 2. I arbeidskrav 2 skal studenten levere en videreutviklet notat med en tydeligere problemstilling til semesteroppgaven. Notatet skal ha et omfang på 4-6 sider.

Nærmere beskrivelse av de to skriftlige arbeidskravene gis ved studiestart. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 75 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 25 prosent må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 33 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse gjennom ferdighetstrening som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig semesteroppgave med selvvalgt problemstilling. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider / 18 400-23 000 tegn inkludert mellomrom. Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er lik som til ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner.   

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende grad. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.