EPN

RUSA6000 Rus og avhengighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Substance abuse and addiction
Studieprogram
Rus og avhengighet
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Bruk av rusmidler og ulike former for avhengighet skaper sosiale- og helsemessige problemer og angår brukere i kontakt med de fleste hjelpetjenester i helse- og sosialsektoren. Emnet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringsbasert kunnskap fra et bredt praksisfelt. Forståelse- og forklaringsmodeller har betydning for hvordan brukere blir møtt og hva slags tiltak som tilbys.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet
  • ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk i Norge og kunne gjøre noen sammenligninger av faglige perspektiver og tilnærminger i minst et annet land.
  • forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
  • rus og kjønn
  • konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien

Ferdigheter

Studenten kan

  • samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
  • vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
  • samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i feltet
  • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
  • reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet

Innhold

  • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
  • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
  • Kvinner og rus.
  • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
  • Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
  • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister deltakerne retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. To skriftlige arbeidskrav 

Studenten leverer først inn et individuelt arbeidskrav der det redegjøres for et nærmere angitt tema innen rus og avhengighet og forslag til anvendbar litteratur. Arbeidskravet skal ha et omfang på 1-2 sider. Deretter innleveres et nytt individuelt arbeidskrav med tydelig problemstilling. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet gis ved studiestart. Arbeidskravet skal ha et omfang på 4-6 sider. Dersom arbeidskravene ikke godkjennes, har studenten rett til å levere på nytt én gang.

Arbeidskravene må oppfylles og gjennomføres innen angitte frister og være godkjent av emneansvarlig. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Opptakskrav

Målgruppe

Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.