EPN-V2

REREG3101 Kommunalt og statlig regnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Municipal and Governmental Accounting
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet inneholder følgende temaer

    • endringsbehov i egen og andres undervisning av elever med spesielle behov
    • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever med spesielle behov
    • planlegging og gjennomføring av undervisning av elever som trenger språklig tilrettelegging
    • aktuell faglitteratur, forskningsrapporter, myndighetens rammer, mål og føringer for trafikkopplæringen
    • selvinnsikt og kommunikasjon med elever og kolleger
    • yrkesetisk kompetanse
    • trafikk, spesielle behov og samfunn

Forkunnskapskrav

Thomas Sødring

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utfordringer ved undervisning av elever med spesielle behov
  • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes overfor elever med spesielle behov på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten

    • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring av undervisningsopplegg og/eller formidling
    • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
    • kan tilrettelegge undervisningen for personer som trenger språklig tilrettelegging

Generell kompetanseStudenten

    • har innsikt i ulike diagnosers spesifikke utfordringer og hvilke tilrettelegginger de ulike diagnosene
    • kan reflektere rundt tilrettelegging av undervisning for personer med spesielle behov
    • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på det flerkulturelle
    • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på personer med ulike diagnoser

Vurdering og eksamen

Thomas Sødring

Vurderingsuttrykk

Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Sensorordning

Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.