EPN-V2

REREG3001 Årsregnskap 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 3
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse.; Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Anbefalte forkunnskaper

Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.

The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students.  

Forkunnskapskrav

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.;
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises;hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The language is English. For Norwegian students, the topic of health management is taught in Norwegian.

This common course is developed for all the bachelor’s degree programmes taught at the Faculty of Health Sciences that are covered by the National Curriculum Regulations for Norwegian Health and Welfare Education (RETHOS).

The course deals with public health and health management. In the Public Health Act, public health is defined as “the state and distribution of health in the population”. The course deals with the distribution of health challenges in the population based on risk factors related to health. Education, work and living conditions and international guidelines are elements affecting disease, illness, health and quality of life in the population at individual, group and societal level. Several of the international sustainability goals direct attention to countering public health risk factors.

Health management emphasis a fundamental understanding of how the health service is organised, relevant legislation, strategies and goals for preventive and health promoting work in Norway.  For international students, the focus will be on the Nordic welfare model.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student 

  • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
  • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
  • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
  • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
  • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
  • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
  • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

Skills

The student can

  • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
  • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
  • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services

Vurderingsuttrykk

The teaching and learning methods include digital textbooks and on-campus supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.

Sensorordning

None