EPN-V2

REREG3000 Annual Report and Accounts. GAAP Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap og god regnskapsskikk
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

  • Recommended preliminary courses

    Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.

  • Required preliminary courses

    Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studentene

    • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
    • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
    • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
    • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
    • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
    • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
    • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
    • utarbeide konsernregnskap
    • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
    • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
    • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
    • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
    • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
  • Teaching and learning methods

    Det undervises ca. 35 timer i høst- og vårsemesteret., hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

  • Permitted exam materials and equipment

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Besvarelsene sensureres av intern og ekstern sensor.