EPN-V2

REREG3000 Årsregnskap og god regnskapsskikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Annual Report and Accounts. GAAP
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Anbefalte forkunnskaper

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • Has advanced knowledge related to innovation concepts and processes, and design thinking approaches
  • Can apply knowledge of innovation to better understand and evaluate emerging learning technologies and pedagogical designs

Skills

The student:

  • Can apply skills in prototyping, including how to find creative solutions to quickly test out and refine ideas for learning technologies and digital learning activities.
  • Can apply knowledge of design thinking to solve problems and facilitate teaching and learning.
  • Can identify, analyse, and initiate the development of relevant technical skills for working with innovative learning technologies.
  • Can document own design processes.
  • Can carry out an independent, limited innovation project under supervision and in line with current design principles.

General competence

The student:

  • Can apply their knowledge and skills in new areas to carry out advanced work tasks and projects.
  • Can carry out extensive independent work and master the subject area's forms of expression.
  • Can communicate about professional issues, analyses and conclusions within the subject area, both with specialists and to the general public.
  • Can contribute to innovation and innovation processes.

Forkunnskapskrav

Eksamen i Videregående finansregnskap og regnskapsteori må være bestått før eksamen kan avlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon.
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskaps for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises ca. 35 timer i høst- og vårsemesteret., hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 6 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

In this course, students will develop a theoretical understanding of innovation processes in relation to pedagogical designs with learning technologies. Design thinking will be emphasised as an approach to innovation, and students will also develop practical skills related to the prototyping, testing, and refinement of different forms of learning technology. Students will produce a portfolio of 3-5 prototypes throughout the semester and select one for further development and reflection as the basis for the exam. Students also have the option of using this course to support an internship activity with an external organisation or external course certificates on relevant topics.