Programplaner og emneplaner - Student
REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial accounting 2 with accounting theory
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- solid kunnskap om skjønnsutøvelse og kvalitetsvurdering i kulturlivet.
- inngående forståelse av begreper som smak, verdi og kvalitet i en litteratur- og kulturturkontekst.
- inngående innsikt i samspillet mellom kulturpolitiske, estetiske og etiske problemstillinger knyttet til kvalitet og vurdering i samtidens kulturliv.
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering (betydningen, begrensningen og betingelsene) i institusjoner som for eksempel bibliotek, forlag, NRK, museer og teatre.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre selvstendige vurdering av litterære tekster og eller andre kulturuttrykk.
- kritisk diskutere kvalitetsvurdering i kultursektoren, både skriftlig og muntlig.
- skrive faglig og resonerende om kvalitetsvurdering i kulturlivet og formidle eget faglig arbeid muntlig.
- argumentere for for valg av relevant teori og selvstendig bruk av denne i sitt arbeide.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne og andres faglige arbeid.
- kan formidle faglige problemstillinger fra emnet på ulike nivå.
- har forståelse for og innsikt i kvalitetsvurderinger i kulturinstitusjoner.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på Finansregnskap med IKT og delvis også på Investering og finansiering. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.
Forkunnskapskrav
Emnet er samlingsbasert og foregår på campus. Arbeidsformene er forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning og øvelser.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Finansregnskap:
Studenten
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kjenner til regelverket for regnskapsførere
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- har innsikt i regelverket for små foretak
- kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
- kjenner til regelverket for noter og årsberetning
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring
Regnskapsteori
Studenten har forståelse for og kan reflektere over
- brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
- internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.
Virksomhets- og regnskapsorganisering
Studenten
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
- kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyring,;herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
- kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
- kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
- kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
- utarbeide et enkelt konsernregnskap
- kan identifisere, vurdere og forstå risiko
- kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
- kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
- kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper
- er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.;
- kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
- har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er individueli semesteroppgave i form av et essay på mellom 10 -12 sider som inneholder kvalitetsvurdering av en case fra kulturlivet.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon essayet til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1:;Obligatorisk prøve i høstsemesteret
- Arbeidskrav 2:;Prosjektarbeid i finansregnskap i vårsemesteret
- Arbeidskrav 3: Prosjektarbeid i regnskapsteori i vårsemesteret
Prosjektarbeidet i finansregnskap skal ha et omfang på ca. 12 sider, i regnskapsteori ca. 3 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;
Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Frist for innlevering/forbedring blir opplyst om av faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Skoleeksamen på;6 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Anne Kari Ramboe Heimdal