EPN-V2

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial accounting 2 with accounting theory
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • solid kunnskap om skjønnsutøvelse og kvalitetsvurdering i kulturlivet.
  • inngående forståelse av begreper som smak, verdi og kvalitet i en litteratur- og kulturturkontekst.
  • inngående innsikt i samspillet mellom kulturpolitiske, estetiske og etiske problemstillinger knyttet til kvalitet og vurdering i samtidens kulturliv.
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering (betydningen, begrensningen og betingelsene) i institusjoner som for eksempel bibliotek, forlag, NRK, museer og teatre.

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre selvstendige vurdering av litterære tekster og eller andre kulturuttrykk.
  • kritisk diskutere kvalitetsvurdering i kultursektoren, både skriftlig og muntlig.
  • skrive faglig og resonerende om kvalitetsvurdering i kulturlivet og formidle eget faglig arbeid muntlig.
  • argumentere for for valg av relevant teori og selvstendig bruk av denne i sitt arbeide.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne og andres faglige arbeid.
  • kan formidle faglige problemstillinger fra emnet på ulike nivå.
  • har forståelse for og innsikt i kvalitetsvurderinger i kulturinstitusjoner.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på Finansregnskap med IKT og delvis også på Investering og finansiering. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.

Forkunnskapskrav

Emnet er samlingsbasert og foregår på campus. Arbeidsformene er forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning og øvelser.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Finansregnskap:

Studenten

  • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
  • kjenner til regelverket for regnskapsførere
  • har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
  • kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
  • har innsikt i regelverket for små foretak
  • kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
  • kjenner til regelverket for noter og årsberetning
  • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
  • kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring

Regnskapsteori

Studenten har forståelse for og kan reflektere over

  • brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
  • resultat- og balanseorientering
  • det konseptuelle rammeverket til IFRS
  • det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
  • internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.

Virksomhets- og regnskapsorganisering

Studenten

  • kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
  • har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
  • kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
  • kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyring,;herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
  • kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
  • kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
  • kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer

Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
  • utarbeide et enkelt konsernregnskap
  • kan identifisere, vurdere og forstå risiko
  • kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
  • kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
  • kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring

Generell kompetanse

Studenten

  • har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper
  • er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.;
  • kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
  • har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen er individueli semesteroppgave i form av et essay på mellom 10 -12 sider som inneholder kvalitetsvurdering av en case fra kulturlivet.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon essayet til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1:;Obligatorisk prøve i høstsemesteret
  • Arbeidskrav 2:;Prosjektarbeid i finansregnskap i vårsemesteret
  • Arbeidskrav 3: Prosjektarbeid i regnskapsteori i vårsemesteret

Prosjektarbeidet i finansregnskap skal ha et omfang på ca. 12 sider, i regnskapsteori ca. 3 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;

Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Frist for innlevering/forbedring blir opplyst om av faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er:

Skoleeksamen på;6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Kari Ramboe Heimdal