EPN-V2

RELA6100 Relasjoner i samarbeid og konflikt Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpersonal competences in collaboration and conflict
Studieprogram
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
  • grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
  • god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
  • grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
  • strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
  • analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
  • delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
  • bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov

Forkunnskapskrav

Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.

Læringsutbytte

Ingen arbeidskrav.

Innhold

Sentrale temaer i emnet:

  • Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
  • Sosial og emosjonell kompetanse
  • Mangfold og utenforskap
  • Ledelse av utviklingsprosesser
  • Relasjoner i samarbeid og konflikt

Arbeids- og undervisningsformer

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en mappe som består av tre arbeider, to praktiske og en skriftlig.

  • En praktisk oppgave tilknyttet bruken av databaseteknologi innenfor arkivdanningen.
  • En praktisk oppgave om bruken av standardiserte formater for langtidsbevaring.
  • Et skriftlig arbeid med et omfang på 7-9 sider (16.000 - 21.000 tegn inkludert mellomrom). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.

Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til A-F.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.