Programplaner og emneplaner - Student
RELA6100 Relasjoner i samarbeid og konflikt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpersonal competences in collaboration and conflict
- Studieprogram
-
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god forståelse for arkiv- og dokumentbegrepet i en digital kontekst
- grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering
- god kunnskap om oppbygging og funksjoner i Noark 5
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra elektroniske arkiver
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning og bevaring av elektroniske arkiver
- strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et elektronisk uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle faglig kunnskap om rollen databasen har i dokumentasjonsforvaltning
- delta i diskusjoner om livsløptilnærming til elektronisk arkivering
- bruke relevant verktøy for å støtte opp under virksomhetens bevaringsbehov
Forkunnskapskrav
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Læringsutbytte
Ingen arbeidskrav.
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
- Sosial og emosjonell kompetanse
- Mangfold og utenforskap
- Ledelse av utviklingsprosesser
- Relasjoner i samarbeid og konflikt
Arbeids- og undervisningsformer
Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en mappe som består av tre arbeider, to praktiske og en skriftlig.
- En praktisk oppgave tilknyttet bruken av databaseteknologi innenfor arkivdanningen.
- En praktisk oppgave om bruken av standardiserte formater for langtidsbevaring.
- Et skriftlig arbeid med et omfang på 7-9 sider (16.000 - 21.000 tegn inkludert mellomrom). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.