Programplaner og emneplaner - Student
RELA6000 Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpersonal competences related to students and colleagues
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Sustainable Design Approaches introduces the ecological, social, and economic challenges global society is facing today. And how designers may contribute to sustainable industrial production and everyday life styles through new design solution. The course gives an overview of the scientific sustainability principles as well as the political common global goals (Paris agreement and UN's Sustainability development goals, Agenda 2030). It further explores how they may be implemented in the design process.
Systems theory and thinking will introduce you to the elements of sustainability as well as explaining the complexity of relations in socio-ecological systems.You will train your design methodology in finding focus, needs and problem definition related to chosen tasks and user groups, as well as exploring a set of design strategies in idea generation and design of final solution. Finally you are also introduced to methods for evaluation of products and services in order to discuss their contribution to a sustainable development on a product level as well as in a systemic perspective.
-
Forkunnskapskrav
Admission to the Master's programme.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
-
Innhold
Grade scale A-F.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.
Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.
Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
-
Vurdering og eksamen
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Two assignments in group or individual, orally presented or written submission
- Reflection essay on learning process, downloaded assignment
-
Hjelpemidler ved eksamen
Group or individual written home examination, which consists of:
- One written report. Describing an understanding of the theory, research and analyses approaches supporting a design practice for sustainability, and relevant methodology in a "tool-box"- format for design practice. The report may vary according to the project and chosen format/layout, but between 10 and 40 pages are expected.
The examination result can be appealed.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet