Programplaner og emneplaner - Student
RELA6000 Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpersonal competences related to students and colleagues
- Studieprogram
-
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
- Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- Motivasjon og mestring
- Læringsorientert tilnærming til dialog
- Etikk, makt og elevsyn
- Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn
Arbeids- og undervisningsformer
The term assignments are assessed by an internal and an external examiner. An extract of at least 25% of the answers is assessed by two examiners. The results of this extract form the basis for setting the level of the rest of the exams.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet