EPN-V2

RELA6000 Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpersonal competences related to students and colleagues
Studieprogram
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1 må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdom, identitet og danning
  • har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
  • har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
  • har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
  • kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
  • kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever

Innhold

- veiledning for ulik målgrupper og i ulike kontekster

- didaktisk og pedagogisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen

- relasjon og samspill

- videoanalyse av veiledningssamtalen

- kontroll, makt og etikk

Arbeids- og undervisningsformer

- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier

- arbeid i grupper

- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon

- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2:

- studenten skal filme minst 2 veiledningssamtaler. Filmene skal ikke leveres inn, men danne utgangspunkt for 2 digitale historiefortellinger, omfang 5 -7 min hver

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 2 er det krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % kan det, etter vurdering fra fagansvarlig, gis en kompensatorisk oppgave. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.

Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.

Ny og utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå norske fagtekster
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om faglige temaer
  • kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge argumentasjonsrekker
  • kan forstå diskusjoner i ingeniørfaglig sammenheng

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
  • kan anvende norsk språk som ingeniør

Sensorordning

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.