Programplaner og emneplaner - Student
REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Tax Legislation
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
-
Innledning
Emnet skal gi studenten kunnskap om skatte- og avgiftssystemet knyttet til næringsvirksomhet og selskaper, herunder beregningen av skatt og avgift.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god kunnskap om de viktigste skatte- og avgiftsreglene knyttet til næringsvirksomhet og selskaper
- kjennskap til grunnleggende skatteforvaltningsrett
- kjennskap til reglene om inntekts- og formuesbeskatning for personer, og skal kunne forklare hovedtrekkene i fastsetting av skattepliktig inntekt og formue og beregning av skatt for personer
- kjennskap til reglene om fradrag i utlignet skatt
- kjennskap til sentrale regler for skattebetaling
- kjennskap til sentrale regler for beregning av arbeidsgiveravgift
- kjennskap til hvilke transaksjoner og hendelser vedrørende eierskap og egenkapital som kan utløse skatt
- kjennskap til og skal kunne forklare skattemessige virkninger av opphør av virksomhet og likvidasjon av selskap
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke gjeldende regler for å avgjøre hva som er skattepliktige inntekter og fradrag i næring og tidfesting av disse og sette opp beregning av alminnelig inntekt fra næring (EPF, AS, ANS)
- beregne skattekostnad, betalbar skatt og utsatt skatt for aksjeselskaper
- bruke gjeldende regler for beskatning av aksjonærer (aksjonærmodellen), deltakere i ANS (deltakermodellen) og innehaver av enkeltpersonforetak (foretaksmodellen) for å fastsette grunnlag for beskatning
- gjennomføre omdanning av ENK til AS
- bruke gjeldende regler for å beregne skattemessige virkninger av virksomhetsoverdragelse
- vurdere en virksomhets merverdiavgiftsmessige forhold
- ta stilling til merverdiavgiftsmessig behandling av alminnelige transaksjoner
- fastsette inngangsverdi mv. for arving /gavemottaker
- fastsette arveavgiftsgrunnlag for virksomhet, aksjer og andeler og beregne arveavgift
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap innen ovennevnte rettsområder og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjonsarbeid
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
- kan se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
-
Arbeids- og undervisningsformer
Samlingsbasert med hovedvekt på digitale forelesninger og oppgaveseminarer
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav,
- Enten: Arbeidskrav 1: Skriftlig, individuell redegjørelse for oppgitt skatterettslig problemstilling. Besvarelsen skal være på maks 5 sider. Formålet er å vise innsikt i utvalgte prinsipper eller regelsett og vilkår, sammenheng i skattesystemet og skattepolitisk formål.
- Eller: Arbeidskrav 2: Deltakelse på 3 av 4 seminarer
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Trykt lovsamling/elektronisk tilgang til lovdatabase
-
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav
-
Sensorordning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om markedsføringsloven og om forbrukerkjøpslovens bestemmelser om mangler og mangelsbeføyelser
;
Ferdigheter
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- ta stilling til forbrukeres rettsstilling og selgers rettigheter og plikter
;
Generell kompetanse
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- forstå markedsførers ansvar overfor forbruker
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
-
Emneansvarlig
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, casediskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og deltakelse i simuleringsspill.