EPN-V2

RATOB6000 Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder av skjelett og traumer Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpretation and Description of Skeletal Radiology and Trauma
Studieprogram
Videreutdanning for radiografer - tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder en introduksjon i systematisk tolking og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder og vurdering av kliniske opplysninger innenfor skjelettrøntgen. Fokus er på bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og patofysiologi, samt diagnostikk og beskrivelse av skjelett ved traumer, alle aldersgrupper.

Litteratursøk og innføring i kunnskapsbasert praksis inngår også.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi og kunne skille mellom normal anatomi; normal for aldre, normalvarianter.
  • har avansert kunnskap for å kunne gjenkjenne skader og patologi i skjelett som følge av traumer
  • har avansert kunnskap om frakturer, tilheling og tegn på manglende tilheling.
  • har inngående kunnskap om skademekanismer

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
  • kan anbefale videre oppfølgning for pasienten, for eksempel til andre prøver/modaliteter.
  • kan nyttiggjøre seg av klinisk informasjon, eksempelvis i henvisningen.
  • behersker medisinsk terminologi
  • behersker prinsipper og prosedyrer for å kvalitetssikre arbeidsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • har en kritisk holdning til litteratur og andre faglige ressurser
  • kan gjennomføre relevante systematiske litteratursøk og analysere fagartikler
  • kan benytte faglig og etisk refleksjon for å forbedre og utvikle egen praksis
  • kan vurdere berettigelse ved skjelettrøntgenundersøkelser
  • kan anvende profesjonell kommunikasjon og være bevisst eget ansvarsområde i tverrfaglig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det avholdes 2 samlinger i emnet:

  • Introduksjon/oppstartsamling (2 dager)
  • Faglig samling (2 dager)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
  • gjennomføre, tolke og beskrive 300 undersøkelser på egen arbeidsplass som godkjennes/dokumenteres av mentor
  • refleksjonsnotat på inntil 1000 ord over egen praksis, og sette mål for videre utvikling
  • PPI - pedagogisk programmerte interaksjonsoppgaver

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell kombinert eksamen bestående av to deler:

1) Individuell skriftlig hjemmeeksamen (refleksjonsrapport) over 14 dager, inntil 3000 ord

2) Multiple choice/kortsvarsoppgave, 2 timer

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren ikke bestått i en av delene, må denne delen tas på nytt

Hjelpemidler ved eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen: alle hjelpemidler tillatt

Multiple choice/kortsvarsoppgave: ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått. Det gis én samlet karakter.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser i del 1. Én intern sensor vurderer alle besvarelser i del 2.