EPN-V2

RADPRA3 Bildediagnostisk og stråleterapi praksis, del A og B Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical practice 3 - in imaging department
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette praksisemnet er delt i 2 deler. Del A er før og del B er etter teoriemnet RAD2100.

    Sentrale modaliteter er CT og MR. Det er innen CT de høyeste kravene til studentenes kunnskaper og ferdigheter stilles. I emnet inngår også praksis i stråleterapiavdeling. Her forventes begrenset selvstendighet fra studenten side, men aktiv deltagelse i avgrensede oppgaver. Det er i tillegg til CT og MR aktuelt med praksis i en eller flere av følgende tema: gjennomlysningsundersøkelser, barneradiologi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi og intervensjon. Studenten skal ellers i dette emnet videreutvikle ferdigheter fra RADPRA1.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1A Anatomi og fysiologi 2,5
    • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1
    • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
    • 2B Etikk 0,5
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 2,5
    • 3B Fysikk for bildediagnostisering og -behandling 1
    • 3C Apparatlære 3,5
    • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1
    • 3E Radiografi: prinsipper og teknikker 1,5
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 3,5
    • 3G Kvalitetsutvikling 1,5
  • Forkunnskapskrav

    Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for gjennomføring av enkle CT-undersøkelser og gjøre rede for bildekriterier ved de vanligste CT-undersøkelser (3E, 3F)
    • kan gjøre rede for gjennomføringen av konvensjonelle røntgenundersøkelser (3F)
    • har kunnskap om sikkerhetsrutiner ved administrering av kontrastmidler (1C).

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved CT- og MR-undersøkelser (1A, 1B)
    • kan anvende sikkerhetsrutiner ved administrering av kontrastmidler (1C)
    • kan innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasientsikkerhet ved bruk av medikamenter og kontrastmidler (1C)
    • kan observere tegn på og iverksette tiltak ved kontrastmiddelreaksjoner (1C)
    • kan vurdere og anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern av pasienter og personale (inkludert dosimetriprosedyrer) (1E)
    • kan vurdere og ivareta pasientens behov for informasjon og omsorg ved undersøkelser og behandlinger som inngår i emnet (3A)
    • kan anvende faglig kunnskap og beherske bruk av CT-apparatur (3C, 3F)
    • kan delta ved planlegging og gjennomføring av MR-undersøkelser og redegjøre for sikkerhetsrutiner (3C, 3F)
    • kan delta ved planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3C, 3F)
    • kan anvende tilgjengelige IT-systemer for tekstinformasjon og bilder (3D)
    • har kjennskap til rutiner og systemer for dataflyt i stråleterapiavdeling (3D)
    • kan forberede og utføre enkle CT-undersøkelser og gjøre rede for bildekriterier ved de vanligste CT- undersøkelser (3E, 3F)
    • kan selvstendig gjennomføre konvensjonelle røntgenundersøkelser i henhold til avdelingsprotokoller (3F)
    • kan vurdere krav til bildekvalitet i forhold til indikasjoner for undersøkelser (3E)
    • har kjennskap til dokumentasjon av undersøkelser og beskrive rutiner for dette (3G)
    • kan delta ved en eller flere undersøkelser og behandling knyttet til teori-innholdet i 2. studieår: gjennomlysningsundersøkelser, barneradiografi, mammografi, angiografi og intervensjon, nukleærmedisin (3F).

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over kommunikasjon og samarbeid med pasienten og personalet (2B, 3A)
    • reflektere over holdninger som er sentrale i utøvelse som helsearbeider, som empati og respekt for pasienten og ivaretakelse av pasientens verdighet (2B)
    • vise innsikt i de forventninger og forpliktelser som ligger i det korte møtet med pasienten, og måter å imøtekomme disse (3A)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet omfatter praksis på bildediagnostiske avdeling, fordelt på to perioder, A og B. Studentene utfører radiograffaglig arbeid knyttet til læringsutbyttene. I løpet av emnet er studenten to uker i praksis på stråleterapiavdeling. Studenten utarbeider og leverer et refleksjonsnotat i forkant av midt- og sluttvurderingen til kontaktlærer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav:

    • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
    • refleksjonsnotat i forkant av midt-. og sluttvurdering
  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Faglig vurdering av praksis

    Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) vurderer studenten. Det gjennomføres midt- og sluttvurderingssamtale med studenten. Vurderingen er basert på studentens oppnåelse av læringsutbyttene for praksisperioden, samt det faglige nivået studentene viser i vurderingssamtalen.

    For at sluttvurderingen skal gjennomføres, må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og arbeidskravene godkjent. Studenter som ikke oppfyller kravene får «Ikke bestått» praksis.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Hver student vurderes av en representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av OsloMet - storbyuniversitetet.