EPN-V2

RADPRA2 Klinisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice 2 - in clinical department
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter 4 ukers praksis på klinisk avdeling og 2 uker preklinisk arbeid internt. Klinisk praksis gjennomføres på somatiske avdelinger og skiller seg fra praksis i bildediagnostisk avdeling ved at det gir mer kontinuitet i pasientkontakten. Dette er sentralt i oppøving av observasjons- og omsorgskompetanse og pasientrettet kommunikasjon. På en bildediagnostisk avdeling må dette ofte praktiseres innen en kort tidsramme og krever derfor stor grad av mestring hos radiografen. Praksis på klinisk avdeling er også viktig for å kunne bidra til godt samarbeid mellom bildediagnostisk og klinisk avdeling.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
  • 2D Kommunikasjon, konfliktløsning og samhandling 1,5
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 1
  • 2F Yrkesetikk 2
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 4

Forkunnskapskrav

For å påbegynne emnet må studenten ha bestått følgende eksamener: RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410. Eksamen i RADMED må ikke være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for pasienters grunnleggende behov og hvordan helsepersonell kan bidra til å dekke disse behovene i behandling og pleie
  • gjøre rede for sentrale prinsipper for god kommunikasjon og samarbeid
  • gjøre rede for generell legemiddeladministrering (1C)
  • gjøre rede for hygieniske retningslinjer (1B)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om hvordan sykdommer kommer til uttrykk og hva en skal observere (1B)
  • kan vise at pasientens personlige hygiene blir ivaretatt (3A)
  • kan observere pasientens grunnleggende behov og tydelige sykdomssymptomer og delta ved aktuelle omsorgstiltak (3A)
  • behersker måling av puls og blodtrykk (3A)
  • kan utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner, administrering av O2, og andre aktuelle praktiske prosedyrer som utføres på avdelingen (3A).
  • beskrive prosedyren for innlegging av perifert venekateter (PVK) (3A)
  • forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
  • beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • etablere og utvikle god kommunikasjon med pasienter (2D)
  • reflektere over hvordan empati, respekt og verdighet overfor pasienten kan komme til uttrykk (2F)

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av sluttvurderingen av praksis. I den prekliniske perioden inngår ferdighetstreninger og arbeid knyttet til hjemmeeksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav:

  • refleksjonsnotat i forkant av sluttvurdering
  • minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
  • minimum 90 % tilstedeværelse på ferdighetstreninger og obligatorisk undervisning

Både praksis og eksamen må være vurdert til bestått for at emnet er bestått karakter. Hvis en av delene gis "ikke bestått" karakter, må denne tas på nytt.

Vurdering og eksamen

Eksamen og praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Kombinert vurdering:

  • Del 1) vurdering av praksis
  • Del 2) individuell skriftlig oppgave med omfang 1400 ord. Oppgaven utleveres ved emnestart, og besvarelsen innleveres ved endt praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Praksis*: Kontaktlærer fra universitetet og veileder(e) fra praksisstedet gjør den faglige vurderingen av studentens i praksis.

Hjemmeeksamen: Alle besvarelsene vurderes av to sensorer. Én ekstern og én intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

*Praksisveileder skal ha en progresjonssamtale med studenten midtveis i perioden. Står studenten i fare for å få ikke bestått praksis, skal kontaktlærer være til stede ved denne samtalen.