EPN-V2

RAD3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • skriftlig dokumentere kunnskap om et selvvalgt fysioterapifaglig tema med relevans på individ- og samfunnsnivå
  • innhente, vurdere og anvende teori og vitenskapelig litteratur relatert til oppgavens problemområde
  • utforme en problemstilling og følge opp denne gjennom oppgaven
  • begrunne valg av egnet forskningsmetode, og dokumentere innsamling og analyse av data, og evaluere egen metodetilnærming
  • drøfte resultater for å besvare/belyse problemstillingen.
  • konkludere og vise varsomhet i konklusjonene som trekkes.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utforske teoretiske og kliniske problemstillinger på en systematisk og reflektert måte
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere et prosjekt i tråd med retningslinjer for forskningsetikk og personvern
  • dokumentere skriftlig fagformidling etter vitenskapelige kriterier.

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer omfatter ressursforelesninger, veiledning i gruppe og selvstudier. Enkelte forelesninger foregår i 5. semester. 6. semester starter med forelesninger og seminar som skal understøtte studentenes arbeid med tema, problemstilling og utforming av prosjektskisse.

Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven.

Læringsutbytte

Ingen arbeidskrav

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensform: Prosjektoppgave på inntil 11 000 ord eller artikkel på inntil 3 500 ord; begge i gruppe på 2 studenter

Det kan i spesielle tilfeller gis dispensasjon, slik at studenter kan skrive individuelt eller i gruppe på 3 studenter; jf. arbeidsheftet som angir kriteriene for å kunne få innvilget dispensasjon

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer og de ulike fasene i forskningsprosessen. Studentene skal også tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i Offentlig administrasjon og styring.

Vurdering og eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Sensorordning

Studentene skal levere et notat på mellom åtte og ti sider med selvvalgt tema. Dette skal omfatte både kvantitative, kvalitative og vitenskapsteoretiske problemstillinger. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og i praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer. Notatet godkjennes av faglærer. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.