Studieinfo emne RAD2100 2020 HØST
RAD2100 Stråleterapi, nukleærmedisin, mammografi og angiografi/intervensjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Radiotherapy, nuclear medicine, PET, mammography and angiography/interventional procedures
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
I forbindelse med diagnostikk og behandling av cancer må radiografer forholde seg til en rekke ulike modaliteter. Radiografene har i dette arbeidet en sentral rolle der man møter pasienter i en særlig sårbar situasjon. Utredning og behandling av cancer kan blant annet skje ved hjelp av stråleterapi og/eller nukleærmedisin. Det må understrekes at det kreves fagfordypning/videreutdanning etter bachelorgrad for å kunne arbeide innen disse to modalitetene.
Mammografi benyttes i utredning av cancer mammae (brystkreft), og i det norske mammografiprogrammet screenes kvinner i alderen 50-69 år med tanke på å oppdage cancer i tidlige stadier.
Angiografi og intervensjon inngår i stadig større grad nyetablerte behandlinger som erstatning for tradisjonell invasiv kirurgi. De stadig nye undersøkelser og behandling medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 0,5
- 1E Strålebiologi og strålevern 1,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3B Fysikk for bildediagnostisering og behandling 1,5
- 3C Apparatlære 1
- 3E Radiografi: bildeframstilling, bildebehandling og bildeanalyse 1
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2
- 3G Kvalitetsutvikling 0,5
Forkunnskapskrav
Alle eksamener i 1. studieår må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Nukleærmedisin
Studenten
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved nukleærmedisin (3B)
- kan forklare oppbygging, tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider (1C)
- har kunnskap om relevante sykdommer for nukleærmedisinske undersøkelser (1B)
- kjenner til stråledosenivåene i nukleærmedisin (1E)
- kan forklare strålevern ved håndtering og bruk av radiofarmaka (1E)
- kan forklare oppbygging og funksjon av nukleærmedisinsk utstyr (3C)
- kan beskrive pasientomsorg i nukleærmedisin (3A)
Ferdigheter Nukleærmedisin:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i nukleærmedisinsk bildemateriale (1B)
- har kjennskap til planlegging og gjennomføring av nukleærmedisinske undersøkelser (3F)
Generell kompetanse Nukleærmedisin:
Studenten
har kjennskap til nukleærmedisinske undersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Stråleterapi:
Studenten
- kjenner til bruk av radionuklider/radiofarmaka i stråleterapi (preparering, klargjøring og virkning) (1C)
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommer og sykdommer relevant for stråleterapi, samt behandling av disse. (1B)
- kjenner til stråledosenivåene stråleterapi (1E)
- kan forklare doseeffekt på normalvev og tumorvev i forbindelse med stråleterapi (1E)
- kan forklare strålevern ved stråleterapi (1E)
- kjenner til vanlige bivirkninger av stråleterapi og aktuelle tiltak ved bivirkninger (3A)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper ved stråleterapi (3B)
- kjenner til ulike metoder for høyenergetisk behandling med lineærakselerator (3F)
- kan beskrive hva som inngår i stråleterapiprosessen (3F)
- kan beskrive prinsipper for planlegging og anvendelse av stråleterapi og bruk av ulike bildemodaliteter (CT, MR, PET, røntgen) i dette arbeidet (3F)
- kan beskrive pasientomsorg i forhold til stråleterapi (3A)
- har kjennskap til apparatur og programvare brukt ved stråleterapi (3C)
Ferdigheter Stråleterapi:
Studenten kan
forklare planlegging og gjennomføring av stråleterapi (3F)
Generell kompetanse Stråleterapi:
Studenten
har kjennskap til strålebehandling i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Kunnskap Mammografi:
Studenten
- har kjennskap til apparatur brukt ved mammografi (3C)
- kjenner til eksponeringsparametere og stråledosenivåer i mammografi (1E)
- kan beskrive posisjonerings- og bildekriterier ved mammografi (3E)
- kan forklare hva screening og klinisk mammografi innebærer (3E)
- kan beskrive kommunikasjon i forbindelse med mammografi (3A)
- kjenner til rutiner for teknisk kvalitetskontroll av utstyr ved mammografi (3F)
Generell kompetanse Mammografi:
- studenten har kjennskap til mammografiscreening og generelle prinsipper for tidlig diagnostikk ved sykdommer i mammae (3E)
- studenten kjenner til brystkreft og sykdommer i brystet, samt årsaker og risikofaktorer (1B)
Kunnskap Angio/intervensjon:
- kan forklare bruk av kontrastmidler ved angiografi og intervensjon (1C)
- kan beskrive vaskulære og nonvaskulære intervensjonsteknikker og hvordan angio- og intervensjonsprosedyrer planlegges (3F)
- kjenner til kvalitetssikring, dokumentasjon og kontroll ved stråleterapi, angiografi, intervensjon og mammografi (3G)
Ferdigheter Angio/intervensjon:
Studenten kan
- gjenkjenne tydelig patologi i angiografisk bildemateriale (1B)
- vurdere dosenivå og tiltak for dosereduksjon ved intervensjonsprosedyrer i relasjon til kliniske hensyn i situasjonen (1E)
- forklare planlegging og gjennomføring av angio og intervensjonsundersøkelser.(3F)
Generell kompetanse Angio/intervensjon
Studenten
har kjennskap til de vanligste angio og intervensjonsundersøkelser i forbindelse med diagnostikk og behandling (3A)
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminar og ferdighetstreninger.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.