EPN

RAD2000 CT, MR, barneradiografi og strålevern Emneplan

Engelsk emnenavn
CT, MRI, Paediatric radiography and Radiation protection
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

CT (computer tomografi) og MR (magnetisk resonans) er avansert teknologi som gir økte muligheter for god diagnostikk. Hvilken modalitet som velges, og hvordan de ulike undersøkelser utføres, er først og fremst knyttet til å oppnå et godt diagnostisk bildemateriale. Samtidig bør det tas strålevernhensyn, særlig ved undersøkelser av barn og bruk av CT-apparatur. Dette er også undersøkelser som kan kreve særlige tiltak i forhold til ivaretakelse av pasienten.

Nyutdannede radiografer forventes å ha grunnleggende kunnskaper innen både CT og MR. Når det gjelder ferdigheter i å utføre undersøkelsene er forventningene høyest når det gjelder CT. Undersøkelser av barn foregår ved hjelp av ulike modaliteter, i og utenfor barneradiologiske enheter.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 0,5

  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1

  • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1,5

  • 1D Grunnleggende strålefysikk 1,5

  • 1E Strålebiologi og strålevern 2

  • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 0,5

  • 2B Etikk 1,5

  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1,5

  • 3B Fysikk for bildediagnostikk og -behandling 1

  • 3C Apparatlære 2

  • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1,5

  • 3E Radiografi: bildeframstilling og bildebehandling og bildeanalyse 2

  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5

  • 3G Kvalitetsutvikling 1

Forkunnskapskrav

For å påbegynne emnet må eksamen i RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410 samt praksis RADPRA1 være bestått

For å kunne fremstille seg til eksamen i RAD2000 må alle eksamener i 1. studieår, inkludert RADMED, være bestått. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive sykdommer i nervesystemet som er vanlige indikasjoner for MR-undersøkelser (1B)

  • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for bildediagnostiske undersøkelser av barn (1B)

  • beskrive sykdommer i thorax, abdomen, urinveier og caput som er vanlige indikasjoner for CT undersøkelser (1B)

  • forklare administrering, dosering og virkning av kontrastmidler brukt ved CT- og MR- undersøkelser (1C)

  • beskrive legemidler relatert til bildediagnostiske undersøkelser1C)

  • forklare ulike metoder for registrering og måling av stråledose (1D)

  • redegjøre for ulike dosebegreper og doseenheter (1D)

  • redegjøre for biologiske (stokastiske og deterministiske) effekter av stråling (1E)

  • anslå typiske stråledosestørrelser ved ulike undersøkelser (1E)

  • forklare innholdet i begrepene referanseverdi og representativ dose og deres anvendelse (1E)

  • redegjøre for hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern (1E)

  • beskrive strålevernets etiske grunnlag og redegjøre for mulige etiske utfordringer knyttet til praktiseringen av strålevern (2B)

  • redegjøre for ivaretagelse av barn i undersøkelsessituasjonen utfra indikasjon, alder og tilstand (3A)

  • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi (3B)

  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT og MR (3C)

  • beskrive de juridiske krav som stilles til håndtering av sensitiv informasjon (3D)

  • redegjøre for hvordan scan-parametre ved CT undersøkelser, innvirker på bildekvalitet og stråledose (3E)

  • forklare dannelse og bearbeiding av CT- og MR-bilder (3E)

  • vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn (3F)

  • redegjøre for forberedelser av pasienten i forhold til aktuelle undersøkelser (3F)

  • redegjøre for sikkerhetsrutiner ved et MR laboratorium (3F)

  • forklare rutiner for dokumentasjon og avviksmelding (kontrastmidler, medikamentbruk, stråledoser mm.) ved  bildediagnostisk avdeling. (3F)

  • kjenne til funksjonell MR teknikk (fMRI) (3F).

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT og MR bilder (1A, 1B)

  • beregne effektiv dose ut fra dose-areal-produkt (DAP) og doselengde-produkt (DLP) (1D)

  • diskutere anvendelse av strålevernprinsipper (1E)

  • diskutere nytte og risiko knyttet til bildediagnostiske undersøkelser (2B)

  • beskrive ulike bildebehandlingsverktøy (3E)

  • beskrive enkle kvalitetskontrollprosedyrer av konvensjonelt utstyr (3G).

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente, analysere og kritisk vurdere forskningsartikler og annet fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver (2A)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, prosjektarbeid, seminarer, ferdighetstreninger, workshop og selvstudier. Det er 7 ferdighetstreninger i CT, MR, bildediagnostikk og analyse og strålevern.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten:

  • ha minimum 80% deltagelse på seminarer og ferdighetstreninger

  • ha bestått en digital flervalgstest (inntil 60 min) med 70% riktig besvart 

For å fremstille seg til eksamen må alle eksamener i 1. studieår være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Eksamen har to deler:

1) skriftlig projektoppgave i gruppe på 2-3 studenter; omfang inntil 1800 ord. Arbeidet pågår i uke 43 til 46

2) individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Ny eksamen: Hvis prosjektoppgaven er vurdert til F, må oppgaven omarbeides. Hvis skriftlig eksamen er vurdert til F, må studenten fremstille seg til ny eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Endelig karakter er basert på følgende vekting: Prosjektoppgaven teller 25 % og skriftlig eksamen 75 %. Hvis en av delene får karakteren F, blir samlet karakter F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig

Audun Sanderud