Programplaner og emneplaner - Student
RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical and Medical Subjects
- Omfang
- 9.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet har undervisning, veiledning og ulike studentaktive arbeidsformer.
-
Forkunnskapskrav
Regneoppgaver i form av flervalgsoppgaver som skal være godkjent innen fastsatt frist. Ved ikke godkjent arbeidskrav etter tre forsøk, trekkes studenten fra eksamen. Det gis tilsvarende mulighet til nye forsøk på arbeidskrav ved senere eksamener.
Progresjonskrav: Hvis en programstudent har brukt mer enn ett studieår mellom godkjent arbeidskrav og påberegnet eksamen, kan fakultetet pålegge studenten å ta arbeidskravet på nytt før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
- har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
- kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
- har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
- kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
- kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
- har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
- har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
- har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
- har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
- kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
- kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
- kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).
- forklare mikrobiologi som grunnlag for hygiene og patologi (1B)
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende hygieniske prinsipper i forholdet til mennesker og teknologien
- forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene
- kommunisere situasjonsbestemt i møtet med pasient og pårørende
- identifisere og gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og sykdommer i utvalgte individuelle pasientsituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)
- har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)
- kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Kalkulator utlevert av universitetet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.
-
Vurdering og eksamen
Alle besvarelser blir vurdert av én intern sensor.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemiddler tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
-
Sensorordning
Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.