EPN-V2

RAD1410 Clinical and Medical Subjects Course description

Course name in Norwegian
Kliniske og medisinske fag
Weight
9.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
    • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 1
    • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
    • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
    • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2
  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
    • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
    • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
    • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
    • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
    • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
    • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
    • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
    • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
    • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
    • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
    • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
    • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
    • beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)
    • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene (3A).

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)
    • har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)
    • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.

  • Course requirements

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger.

  • Assessment

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamen

    Vurderingsinnhold: LæringsutbytteneVurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemiddler tillatt.

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.