EPN-V2

RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical and Medical Subjects
Omfang
9.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
    • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
    • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
    • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
    • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
    • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
    • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
    • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
    • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
    • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
    • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
    • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
    • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • forklare og utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling (3A)
    • beskrive og utføre subcutane og intramuskulære injeksjoner og O2-tilførsel (3A)
    • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene (3A).

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B).
  • Innhold

    Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
    • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 2
    • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
    • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
    • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar, ferdighetstreninger og selvstudier. Det er 3 ferdighetstreninger som består av øvelser i hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykks-måling/O2-tilførsel, subkutane og intramuskulære injeksjoner, samt øvelser i å ivareta pasientens personlige hygiene. Tema på seminarer er blant annet praksisrefleksjon.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger.

  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamen

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

    Sensorordning

    Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

    Pensumliste

    Pensum er hovedsakelig gitt her. Det som kjennetegner pensum gitt i undervisningsplanen er at det er litteratur som vil kunne bli byttet ut fra år til år. Det som er merket* vil bli samlet i et kompendium.

    *Almås, H., et al., Klinisk sykepleie (Bind I+II) . 4. utg. 2010, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap.7(208- 217, 219-229), kap. 8 (263-269)(271-278), kap.14 (434-437)(442-445), kap.20(62-73)] [ 46 sider].

    Eide, H. and T. Eide, Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk . 2 utg. 2007, Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4, 6, og 15] [80 sider].

    Ekeland, T.-J., Psykologi for sosial- og helsefag . 2 utg. Psykologi for sosial- og helsefagene. 2010, Oslo: Cappelen akademisk. [Kap. 5, 6 og 9] [95 sider].

    *Engedal, K., et al., Demens: fakta og utfordringer: en lærebok . 5. utg. 2009, Tønsberg: Aldring og helse. [Kap 2] [18 sider].

    *Feldman, W., Hospitalspsykologi, Sundhedspsykologi . 3. udg. 1991, København: Munksgaard. [Kap 5, s. 71-97] [26 sider].

    *Ruyter, K.W., R. Førde, and J.H. Solbakk, Medisinsk og helsefaglig etikk . 3. utg. 2014, Oslo: Gyldendal Akademisk. [Deler av kap. 3] [6 sider].

    Stordalen, J., Praktiske sykepleieferdigheter . 2. utg. 2010, Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 3-5, 7-9, 12, 15-20] [145 sider].

    Wifstad, Å., Helsefagenes etikk: en innføring . 2013, Oslo: Universitetsforlaget. [Kap.4-6] [36 sider].

    Wyller, V.B., Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (Del 1 og 2) . 3. utg. 2014, Oslo: Cappelen Damm akademisk [Kap. Farmakologi] [ca. 100 sider].

    Anbefalt litteratur

    Engedal, K. and T.B. Wyller, Aldring og hjernesykdommer . 2003, Oslo: Akribe. [Kap. 9].

    Høybråten Sigstad, H. M.. Brukermedvirkning - Alibi eller realitet? [Kronikk.]. Tidsskrift for den norske legeforening, 2004; 124:63-64. Tilgjengelig fra: http://tidsskriftet.no/article/953601

    Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok, Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell . 2010, Foreningen for utgivelse av Norsk legemiddelhåndbok: Oslo. Tilgjengelig fra:http://www.legemiddelhandboka.no

    Norsk resuscitasjonsråd. Retningslinjer 2010 . 2010. [22.5.2015]; Tilgjengelig fra: http://nrr.org/wp-content/uploads/2010/12/4.-Fremmedlegeme-retningslinjer-2010.pdf

    NOU 2005:3. Fra stykkevis til helt. (Del 5.1 Den nye pasientrollen). Helse- og omsorgsdepartementet . 2005; Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/80b5d874b6b9488e837b369e88e21851/no/pdfs/nou200520050003000dddpdfs.pdf

    CappelenDammUndervisning. Undervisning . 2016; Tilgjengelig fra:https://www.cappelendammundervisning.no/.

    SHB. Prosedyrer . 2016; Tilgjengelig fra: http://www.shb.no/

    Vancouver-stil er brukt på denne listen.

    (Pensumliste ajour: 14.11.2016, biblioteket P48/kr)