Programplaner og emneplaner - Student
RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Foundation of the Health Professions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer (2B)
- kan beskrive modeller for kvalitetsutvikling (3G)
- kan diskutere kunnskapsbasert praksis i samfunns- og lokalt perspektiv (3G)
- har kjennskap til oppgavegliding og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikken.(2F)
- kan beskrive teorier innen veiledning (2E)
- kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper og bildedannelse ved ultralyd (3B)
- kan forklare ultralydapparaturens bestanddeler og funksjon (3C)
- har kjennskap til kontrastmiddel brukt ved ultralydundersøkelser (1C)
- kan beskrive i grove trekk hvordan ultralydundersøkelser planlegges og gjennomføres (3F)
- kan beskrive initial behandling og prosedyrer i forhold til skader ved multitraumer (3F).
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en prosjektplan etter angitte kriterier (2A)
- gjennomføre systematiske litteratursøk i anerkjente databaser (2A)
- utføre enkle statistiske analyser (2A)
- diskutere ansvar og utfordringer knyttet til fagutvikling i praksis (2F)
- diskutere forholdet mellom kvalitet og produktivitet (2F)
- diskutere teknologiens rolle og funksjon ut fra yrkesetiske perspektiv (2F)
- diskutere hvilke kunnskaper og ferdigheter radiografen trenger for å kunne fungere i en akuttsituasjon (3A)
- vurdere veiledningsmetoder og sentrale teknikker/ ferdigheter innen veiledning (2E)
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på yrkesutøvelsen (2C)
- reflektere over radiografens rolle i forhold til oppgavefordeling, kvalitetsutvikling og tverrfaglig samarbeid i bildediagnostikken (2D) (3G)
- diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer (2F)
Læringsutbytte
Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ferdighetstreninger og selvstudier. Seminarer og ferdighetstreninger omfatter veiledning av medstudenter, multitraumeøvelser, samt trening i innsamling og bearbeiding av kvalitative og kvantitative data.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav:
- skriftlig prosjektplan i grupper på 2-4 studenter, inntil 1750 ord
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger
For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn.
Hjelpemidler ved eksamen
I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
- har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
- har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
- har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
- kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
- kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
- kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
- kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
- kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
- kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
- kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
- kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis
Sensorordning
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.