EPN-V2

RAD1000 Helseprofesjonenes grunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Foundation of the Health Professions
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer (2B)
  • kan beskrive modeller for kvalitetsutvikling (3G)
  • kan diskutere kunnskapsbasert praksis i samfunns- og lokalt perspektiv (3G)
  • har kjennskap til oppgavegliding og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikken.(2F)
  • kan beskrive teorier innen veiledning (2E)
  • kan forklare grunnleggende fysiske prinsipper og bildedannelse ved ultralyd (3B)
  • kan forklare ultralydapparaturens bestanddeler og funksjon (3C)
  • har kjennskap til kontrastmiddel brukt ved ultralydundersøkelser (1C)
  • kan beskrive i grove trekk hvordan ultralydundersøkelser planlegges og gjennomføres (3F)
  • kan beskrive initial behandling og prosedyrer i forhold til skader ved multitraumer (3F).

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en prosjektplan etter angitte kriterier (2A)
  • gjennomføre systematiske litteratursøk i anerkjente databaser (2A)
  • utføre enkle statistiske analyser (2A)
  • diskutere ansvar og utfordringer knyttet til fagutvikling i praksis (2F)
  • diskutere forholdet mellom kvalitet og produktivitet (2F)
  • diskutere teknologiens rolle og funksjon ut fra yrkesetiske perspektiv (2F)
  • diskutere hvilke kunnskaper og ferdigheter radiografen trenger for å kunne fungere i en akuttsituasjon (3A)
  • vurdere veiledningsmetoder og sentrale teknikker/ ferdigheter innen veiledning (2E)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på yrkesutøvelsen (2C)
  • reflektere over radiografens rolle i forhold til oppgavefordeling, kvalitetsutvikling og tverrfaglig samarbeid i bildediagnostikken (2D) (3G)
  • diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer (2F)

Læringsutbytte

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ferdighetstreninger og selvstudier. Seminarer og ferdighetstreninger omfatter veiledning av medstudenter, multitraumeøvelser, samt trening i innsamling og bearbeiding av kvalitative og kvantitative data.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav:

  • skriftlig prosjektplan i grupper på 2-4 studenter, inntil 1750 ord
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstreninger

For å framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler ved individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn.

Hjelpemidler ved eksamen

I dette emnet er det fokus på planlegging og gjennomføring av undervisning i matematikk.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Sensorordning

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.