EPN-V2

RABPRA2 Bildediagnostisk- og stråleterapipraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical placement - Radiation Therapy
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Studenten skal i dette emnet videreføre ferdigheter fra praksisperioden i første studieår. I emnet inngår praksis i CT, MR, stråleterapi og konvensjonell røntgen. Det kan i tillegg være aktuelt med praksis i et eller flere av følgende tema: intervensjonsradiografi, barneradiografi, nukleærmedisin, og mammografi.

    Studentene blir utplassert ved institutter, bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger. Utdanningens praksisplasser ligger i hovedsak i Oslo, Akershus og Østfold. Studentene må påberegne pendling i minst en av praksisperiodene.

    Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår eller tilsvarende.

    Bestått emne RAB2010 Patologi, diagnostikk og behandling.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved CT- og MR-undersøkelser
    • delta i planlegging og gjennomføring av CT- og MR-undersøkelser
    • delta ved planlegging og gjennomføring av undersøkelser og behandlinger ved andre aktuelle modaliteter
    • anvende bildekriterier og vurdere bildekvalitet ved CT- og MR-undersøkelser
    • vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen- og CT-undersøkelser
    • anvende sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser
    • ivareta strålevern overfor pasient, pårørende og personale
    • innhente og formidle informasjon knyttet til bruk og bivirkninger ved administrering av legemidler og identifisere risikofaktorer hos pasienten
    • beskrive rutiner for dokumentasjon ved undersøkelser på aktuelt praksissted
    • anvende medisinske bilde- og informasjonssystemer
    • utføre prosedyrer for innleggelse av perifert venekateter (PVK)
    • anvende gjeldende yrkesetiske retningslinjer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • ivareta kommunikasjon og gi tilpasset informasjon før, under og etter undersøkelse og behandling
    • vurdere pasientens kliniske tilstand og gjennomføre nødvendige omsorgstiltak
    • ivareta forventninger og forpliktelser som ligger i det korte møtet med pasienten og imøtekomme disse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern praksis. Studentene skal ha 10 uker veiledet praksis ved bildediagnostiske-avdelinger og 2 uker praksis på stråleterapi avdelinger.

    En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. Det er 7 studiedager som skal fordeles på hele perioden. Studiedagene fastsettes i samarbeid med praksisveileder.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
    • Individuelt refleksjonsnotat etter gitte kriterier, innleveres i forkant av sluttvurderingen.
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått- ikke bestått.

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.